NÀr du registrerar dig som medlem pÄ Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du Àr sjÀlv ansvarig för att ditt upptrÀdande Àr i enlighet med medlemsvillkoren och gÀllande svensk lagstiftning.
Du gÄr med pÄ att inte posta nÄgot störande, stötande, vulgÀrt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller nÄgot annat material som kan tÀnkas bryta mot nÄgon tillÀmplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstÀngd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stÀrka detta vid eventuellt missbruk. Du gÄr med pÄ att webbmaster, administratör och moderatorer har rÀtt att ta bort, Àndra, flytta eller stÀnga vilka inlÀgg som helst, nÀr som helst. Som en anvÀndare gÄr du med pÄ att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till nÄgon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hÄllas ansvariga vid intrÄngsförsök som kan leda till att data stjÀls.
Som medlem fÄr du Àven vÄrt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig frÄn detta nyhetsbrev. I övrigt anvÀnds e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du rÄkar glömma det.
NÀr du registrerar dig pÄ forumet godkÀnner du samtidigt att de uppgifter som du lÀmnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material pĂ„ Företagande.se Ă€r skyddat enligt lagen om upphovsrĂ€tt. Det gĂ€ller allt innehĂ„ll pĂ„ webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan anvĂ€nda material frĂ„n webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du fĂ„r publicera artiklar förutsatt att du lĂ€nkar tillbaka. Ange vĂ€nligen kĂ€lla om du citerar. Ăr du osĂ€ker pĂ„ vad som gĂ€ller Ă€r du vĂ€lkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se anvÀnder cookies. En cookie Àr en textfil som lagras pÄ anvÀndarens dator, för att sedan hÀmtas upp av servern nÀr anvÀndaren Äter besöker sajten.
En cookie innehÄller ingen personinformation. Vill du inte tillÄta lagring av cookies pÄ din dator kan du stÀnga av funktionen i din webblÀsare. Inga cookies kommer dÄ att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer dÄ kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras pÄ Foretagande.se Àr endast avsett som allmÀn information och skall inte ses som professionell rÄdgivning. Det finns risk att innehÄllet inte Àr uttömmande eller helt uppdaterat. AnvÀndandet av material pÄ denna hemsida sker pÄ anvÀndarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhÄllande till material pÄ hemsidan eller material pÄ annan hemsida med lÀnk till eller frÄn denna hemsida. Genom att klicka pÄ " Jag har lÀst och accepterar villkoren " gÄr du med pÄ att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
FĂ„ ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt pÄ drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bÀsta fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt pÄ drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
FĂ„ ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt pÄ drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bÀsta fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har funderat pĂ„ att anvĂ€nda factoring för att finansiera bolaget nu i början, har nĂ„gon erfarenhet av det? Bra?â inte bra? LĂ€mna gĂ€rna tips och kommentar!
Tror det Àr individuellt. Kan och vill du sköta fakturering och inte ser det som ett hinder kan du likavÀl sköta det sjÀlv och spara de pengarna.
Har du fullt upp med allt annat kan det kanske vara smart att inleda med fakturaförsĂ€ljning. Du fĂ„r pengarna direkt pĂ„ kontot och likviditet och risken att kunden inte ska betala Ă€r borta. Men det gĂ„r att komma runt med bra faktureringsrutiner och det gĂ„r Ă€ven att sĂ€tta 10 dagar pĂ„ fakturan. Ăr det b2b kan du be kunden om snabbare betalning pga likviditetsproblem - det hjĂ€lper nog de flesta till med om man bara vĂ„ga frĂ„ga.
Annars finns det ekonomibyrÄer som kan sköta det hela med, kanske för en mindre kostnad, men osÀker.
Ingen erfarenhet av factoring sjÀlv sÄ mest en reflektion :)
De som har de hÀr företagen har naturligtvis en guldgruva. Men ju mer upplysta företag blir pÄ systemet desto mindre anvÀnder man sig utav denna dyra tjÀnst. En av mina kunder nÀr jag hade inredningsföretag pÄ 60-talet höll pÄ med detta och jag sÀllan haft en kund som haft det sÄ bra. Han berÀttade gÄngen för mig dÄ. Eftersom mitt företag betjÀnade otaliga olika branscher fick jag fantastisk information vilket jag delar med mig av till företagande.se
Tack för alla svar!! Uppskattas!
Jag hittade en jÀmförelsesite om factoring och fakturaköp, den heter factoringlistan - www.factoringlistan.se - tror ni att den Àr nÄgot man kan lita pÄ?
facoringlistan visar verkligen hur dyrt det Àr och övriga villkor sÀger sig sjÀlvt att man inte tar nÄgra risker. SÄ en en gÄng anvÀnd inte dessa tjÀnster, det Àr ett dyrt sÀtt att starta upp företag pÄ, men valet Àr ditt.
Jag har pratat med Fakturabörsen nu, de verkar ju vara billigast av alla, ska dit pÄ ett i veckan - Äterkopplar nÀr jag hört vad de har att sÀga! :)
Jag har anvĂ€nt factoring i mĂ„nga Ă„r, och tycker det fungerar bra. Ăven om det sĂ„klart Ă€r dyrt. Men att hĂ„lla pĂ„ och jaga kunder som inte betalar Ă€r inte sĂ„ billigt heller, och det Ă€r oĂ€ndligt skönt att slippa hela den biten.
Har man dessutom fasta kostnader som mÄste ut punktligt, sÄ Àr det bra att veta att den och den dagen fÄr jag pengar.
Varför inte slopa dessa eller se till omförskott. Jag vet att det kan vara svÄrt. Jag hade en sÄdan kund nÀr jag hade dataföretag och löste det sÄ att inget gjordes innan allt tidigare var betalt samt sÄg till att just fÄ förskott hela tiden innan Ätertranspot till företaget. Det fungerade alldeles utmÀrkt nÀr de hade lÀrt sig rutinerna.
Delade meningar alltsÄ! :P
Men om man kollar pÄ företagslÄn som alternativ sÄ medför det tydligen risker (http://factoringlistan.se/företagslÄn)? Fler risker Àn factoring?
FöretagslÄn Àr ju precis som med alla andra lÄn, att du sjÀlv stÄr för riskerna. Men det gör du alltid, oavsett hur du vÀljer att finansiera ditt företagande.
Du ska inte tro att factoringbolagen tar nÄgra risker.. Titta pÄ deras bokslut sÄ förstÄr du..
För det första sÄ tar dom upplysning pÄ varje kund innan dom belÄnar/köper en faktura, och skulle det sen vara sÄ att kunden ÀndÄ inte betalar efter pÄtryckningar, sÄ ÄtergÄr fakturan till dig. SÄ det Àr alltid du sjÀlv som i slutÀnden stÄr för risken. Men sÄ Àr det med eget företagande.. det Àr bara att hacka i sig :) .
Kreditupplysning pÄ kunder Àr ju annars nÄt som mÄnga smÄföretagare drar sig för. Dels kostar det nÄgra kronor, och dels vill dom inte stöta sig med en eventuell ny kund. SÄ man skickar glatt ut fakturor pÄ 30-40 000 utan att ha kollat upp kunden. JÀmför med Statoil t.ex.. Dom tar upplysning pÄ dig om du ska hyra en slÀpkÀrra för 600 kr.
Jag hade mitt första factoringbolag pÄ 90-talet, och det var helt enkelt tvunget för att fÄ det att fungera. Jag hade 70-80 kunder som betalade lite hursomhelst, och det kom in nÄn tusenlapp dÄ och dÄ, medan jag sjÀlv skulle betala leveranser pÄ 50-60 000 kr varje gÄng pÄ ett brÀde.
DÄ började vi med factoring för att kunna fÄ in stÄlarna pÄ ett kontrollerat sÀtt. Och det retliga var ju att dÄ plötsligt, sÄ betalade alla kunder punktligt. Dom visste helt enkelt att nu var det ingen ide att strula, för dÄ kostade det bara extra direkt. Det kostade mig ca 100 000/Är, och det var sÄklart skyhögt mer Àn en chekkredit , men jag tyckte ÀndÄ det var vÀrt det för att slippa hela fakturahanteringen och tjata om betalningar hela tiden.
Att skippa kunder av den anledningen har jag aldrig haft möjlighet till.. Det Àr nog sÄ svÄrt att ragga kunder ÀndÄ, utan att sÄlla bort dom för detta.
Jag kÀnner vÀl till problematiken och har man ex.vis en bostadsrÀtt sÄ kan man kanske lÄna lite mer pÄ den för att sedan lÄna ut pengarna till sitt företag. RÀntan dÀr just nu ligger ju pÄ ca 1,5% och det Àr ju mycket mindre Àn ett företagslÄn. RÀdslan för factoringbolagen visar ju att man inte bryr sig om företagarens rutiner. Det finns ett kinesiskt ordsprÄk som sÀger "mig ge kredit -dig inte betala-mig bliva sur- mig inte giva dig mer kredit- dig bliva sur--- bÀttre dig bliva sur Àn mig".
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du mÄste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka hÀr för att registrera dig som medlem.