Senaste inläggen

Utbetalning av provision till säljare

Hej

Har tänkt anställa några provisionsavlönade försäljare.
Produkten som ska säljas har en årsavgift som kan betalas antingen på årsbasis eller på månadsbasis.

Har lite betänkligheter för hur provisionsutbetalningen ska se ut om kunden binder upp sig på ett år och väljer att betala månadsvis, ska säljaren då f...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Lön till anställda på 3 dagars mässa

Hur betalar man lön till anställda under en 3 dagars mässa m.m?
Detta är kanske korkade frågor, men vi vill att det skall bli rätt.

- Personalen kommer åka 35mil till mässan och sen hem igen, betalar man lön för den tiden de åker till mässan?
- De kommer jobba 7-8 timmar dagligen i montern, där utgår vanlig lön antar ja...

Kategori: HR - Personalfrågor

Bokföring för en nybörjare

Jag har nyligen startat enskild firma som säljer en tjänst. Jag har ett bokföringsprogram som jag planerar att använda mig utav. Jag undrar hur jag gör för att bokföra de utgifter jag hade innan jag fick min första faktura betald? Dessa betalde jag via mitt privata personkonto. Bör man sedan endast föra över delar av "lönen" till personkontot för...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Inköp av tjänst från företag utanför EU som innehar EU VAT nr

Hej

Fler och fler företag utanför EU skaffar numera EU VAT nummer. Deras VAT nummer börjar alltså med EUXXXXXXXXXX

Ska det bokföras som inköp inom EU eller som utanför EU ??

Är det någon som har koll på hur man bokför såna inköp? Gärna med exempel.

Tack på förhand,

Söker du tillverkare eller andra kontakter i Polen?

Planerar du att starta en affärsverksamhet mellan Sverige och Polen?

Vi har personal som kan hjälpa dig hela vägen.

Kontakta oss för mer information:

Dick Bemanning AB

tel: 0722 779 383

om företag: www.dickbemanning.se
Dick Bemanning AB erbjuder personaluthyrning ino...

Kategori: Allmänt

Sunfleet utökar sin Bilpool i Gävle

Nu har vi öppnat en till bilpool vid Teknikparken i Gävle vid Högskolan. Vi finns sedan tidigare vid Centralstationen, Länsstyrelsen och vid Bilbolaget (Volvo).

Kategori: Nyheter

bokföra inköp från icke EUland

Tänkte höra i detta forum om det är någon som kan hjälpa mej med bokföring vid inköp av varor utanför EU.

Exxempel:

Inköp från kina lägre kostnad exempel flera inköp under 200kr
inköp1 :146kr
hur bokför jag momsen då?
vilket konto?
KAn man bara ta rtt för ingående moms?
Eller ska ma...

Är egenanställningsföretagen bra?

Är det bra att jobba genom ett egenanställningsföretag? Vad finns det för negativa sidor?

Utbilda/certifiera i utlandet via svenskt företag

Jag skulle vilja bedriva utbildning och certifiering inom ett visst teknikområde i utlandet, främst Kina och Filippinerna, eventuellt även Taiwan.

Jag har behörighet att certifiera inom detta området, så den delen är inget problem. Min fråga är däremot om det är möjligt att bedriva utbildningen genom mitt svenska företag i dessa länd...

Kategori: Företagande över gränserna

Vad är ett "omföringskonto"

Hej, en fråga från en nybörjare:

Vad är ett "omföringskonto" i kontoplanen?

Jag förstår att jag ska använda det för moms när jag säljer saker enligt VMB-reglerna, men förstår inte begreppet riktigt.

Jag ska använda kontantmetoden och förenklad VMB.

Feedback på tidrapportering

Vad vill ni få ut av er tidrapportering?

Idag finns det en hel uppsjö av tidrapporteringssystem som erbjuder mycket varierande tjänster. Men vad är ditt företag ute efter? Saknar ni något idag? eller använder ni papper och penna? Excel?

Vi tar gärna emot feedback och idéer.

Tacksam för svar,
Timep...

Kategori: Feedback

Bloggundersökning

Hej!

Vi skulle vilja ha hjälpa med en liten enkel bloggundersökning. Alla som har ett företag får gärna vara med! Vi vill veta era bloggvanor! När man deltar har man chans att vinna vår bloggskola, värde 2200:- :bravo

Gå till Bloggundersökningen<...

Kategori: Feedback

Egentillverkade produkter

Hej,

Min fråga gäller lagervärdering av egentillverkade produkter. Vid värdering av produkter som företaget själv tillverkar ska den färdiga produktens lagervärde bestå av priset på de ingående komponenterna, direkt lönekostnad i form av nedlagd tid i produktionen x timkostnad och skälig del av indirekta kostnader. När sedan produkte...

KLOKA BESLUT

JAG HAR SVÄVAT FRITT BLAND MOLNEN, och då gäller det att inte gripas av panik och se till så man kommer levande ner till jorden. Det gäller även blivande företagare. fortsättning följer.

Kategori: Off Topic

Egen firma samtidigt anställning

Hej, i dagsläget har jag en utvecklingsanställning och skulle vilja starta en enskild firma på sidan av mitt jobb. Är det någon som vet om jag får det?

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Startar företag i Vietnam, söker Medgrundare

Hej,

Magnus heter jag och jobbar för närvarande som IT-chef i Stockholm.

I augusti flyttar jag ner till Vietnam för att starta upp ett företag där. Företaget skall sälja IT-relaterade tjänster till Skandinaviska företag, specifik en tjänst som är starkt efterfrågad på den Skandinaviska marknaden.

Valet f...

Kategori: Affärsidéer

Tips på långivare?

Hej, har ni tips på långivare som ger lån som baseras på omsättningen (främst från kortförsäljningen) som inte kräver minst en miljon i omsättning?
Är det helt omöjligt att få lån/kredit någonstans om man inte har gått med vinst? Handlar om ca 20 000 kr

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Aktiekapitalet förbrukat.

Hej!

Jag driver ett litet AB utan aktiv verksamhet de senaste två åren. När jag nu gjorde bokslutet för föregående räkenskapsår står det klart att det fria egna kapitalet klart understiger hälften av aktiekapitalet (som är 50000).

Jag har försökt tolka bestämmelserna men blir inte riktigt klok på vad jag kan göra. Går...

AB - Fel i balansräkning (långt inlägg)

Hej!

Jag driver ett AB utan anställda. Verksamheten består i att jag hyr ut mig själv till konsultuppdrag och föreläsningar. De senaste två åren har bolaget inte haft någon verksamhet eftersom jag varit utomlands.
Under förra året sade jag upp avtalet med min redovisningsbyrå och de skickade mig då en SIE-fil som jag fortsatt...

Vart hittar man produkter att sälja via telemarketing?

Hej.

Jag och min vän jobbar just nu som säljare på ett telemarketingföretag. Vi är båda toppsäljare på företaget och kommer till hösten att ha startat vårat eget företag. Det enda problemet just nu är egentligen att hitta produkter att sälja. Som jag förstår är det väldigt svårt att få folk att anlita ett nytt och litet telemarketing...

Kategori: Söker/eftersöker