Hur länge kan jag gå minus i företaget?

1
Hej,
Ny medlem här, såg sidan och gillade alla svar ifrån duktiga personer så jag tänkte jag provar jag med.
Jag är ny i näringslivet och man hör ju en del så tänkte jag kollar här.
I början sägs det att ett företag (eget) går minus/back och jag undrar, hur länge "får" man göra det eller hur länge kan man göra det?
Jag provade söka via sökfunktionen men gick bet.
1009
206
Hej, Hur länge man FÅR gå back finns ingen gräns för. Men har du tex AB finns vissa regler om kontrollbalansräkning och likvidationsplikt vid förbrukat eget kapital i AB, men det beror lite på hur det påverkar fortsatt drift, och man har möjlighet att tillföra kapital via aktieägartillskott. I enskild firma kan innehavaren tillföra kapital när det behövs. Innan man låter det gå för långt bör man dock fundera på hur långt man BÖR låta det gå. Det är ju inte helt säkert att det vänder till posotiva siffror heller.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1469
246
Sen vet jag inte om det direkt finns nån naturlag som säger att det ska gå back första tiden heller för den del. Jag har erfarenhet från både egna och andras företag och ser en del som går med vinst från första dagen, och andra som går med förlust. Tyvärr känns det som att dom som börjar med förluster har rätt svårt att komma ifatt. Det gäller ju här att vara rätt snabb på en analys om varför det går back. Om det är naturliga orsaker, eller själva affärsiden som inte bär sig. Och det där kan vara rätt knepigt att komma fram till, i synnerhet som det alltid bär emot att erkänna att en affärside inte funkar.
2360
37
Det kan finnas flera anledningar till underskott som kan vara bra framöver och det är om man räknar på stor vinst framöver, eller att SKV bestämmer sig för att man inte får avdraget. Jag har råkat ut för det och ärendet är hos Högsta förvaltningsdomstolen för resning. SKV har genom grovt myndighetsmissbruk, stöld, bedrägeri och urkkundsförfalskning orsakat familjen stor skada genom sitt agerande.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.