När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej,
Ny medlem här, såg sidan och gillade alla svar ifrån duktiga personer så jag tänkte jag provar jag med.
Jag är ny i näringslivet och man hör ju en del så tänkte jag kollar här.
I början sägs det att ett företag (eget) går minus/back och jag undrar, hur länge "får" man göra det eller hur länge kan man göra det?
Jag provade söka via sökfunktionen men gick bet.
Hej,
Hur länge man FÅR gå back finns ingen gräns för. Men har du tex AB finns vissa regler om kontrollbalansräkning och likvidationsplikt vid förbrukat eget kapital i AB, men det beror lite på hur det påverkar fortsatt drift, och man har möjlighet att tillföra kapital via aktieägartillskott. I enskild firma kan innehavaren tillföra kapital när det behövs.
Innan man låter det gå för långt bör man dock fundera på hur långt man BÖR låta det gå. Det är ju inte helt säkert att det vänder till posotiva siffror heller.
Sen vet jag inte om det direkt finns nån naturlag som säger att det ska gå back första tiden heller för den del. Jag har erfarenhet från både egna och andras företag och ser en del som går med vinst från första dagen, och andra som går med förlust.
Tyvärr känns det som att dom som börjar med förluster har rätt svårt att komma ifatt. Det gäller ju här att vara rätt snabb på en analys om varför det går back. Om det är naturliga orsaker, eller själva affärsiden som inte bär sig. Och det där kan vara rätt knepigt att komma fram till, i synnerhet som det alltid bär emot att erkänna att en affärside inte funkar.
Det kan finnas flera anledningar till underskott som kan vara bra framöver och det är om man räknar på stor vinst framöver, eller att SKV bestämmer sig för att man inte får avdraget. Jag har råkat ut för det och ärendet är hos Högsta förvaltningsdomstolen för resning. SKV har genom grovt myndighetsmissbruk, stöld, bedrägeri och urkkundsförfalskning orsakat familjen stor skada genom sitt agerande.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.