När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej,
jag bokför för enskild firma för första gången och har en nybörjarfråga... jag har betalat många inköp med privata pengar. För att bokföra dessa så gör jag två olika konteringar:
2. Egen insättning till kassan (med samma datum):
Debet: 1910, kassa, 100:-
Kredit: 2018, egen insättning, 100:-
Datum: 24/8
Verifikation Nr: y
Notering: Privat betalning av verifikation nr x
Verifikation nr X är ju kvittot på inköpet men vad ska verifikation nr y vara? Enklast vore att skriva två verifikationsnummer på inköpskvittot (x och y) och låta båda konteringarna peka på samma kvitto. Är det tillåtet?
Alternativt kan jag ju skriva en bokföringsorder för den egna insättningen och låta den vara y, men det känns som ett onödigt jobb om man kan slippa det.
Finns det andra alternativ?
OBS. Jag vet att man kan bokföra utgiften och den egna insättningen i en och samma kontering och då komma ifrån mitt problem helt och hållet men eftersom jag använder Zervant för bokföring så måste man göra två konteringar för att programmet ska fungera som tänkt (enligt https://www.zervant.com/se/news/bokfora-egen-insattning/).
mvh
/ola
Eftersom det är en rätt krånglig variant så känns det väl nästan som du kan göra vilket som. Vill du skriva på två verifikationsnummer på samma kvitto så skulle det väl kunna funka. Annars vet jag inte om du har funktionen att skriva ut en verifikation direkt när du bokfört den? I så fall kan du skriva ut nr 2 direkt, och slipper skriva en bokföringsorder manuellt, utan använder den utskrivna verifikationen som verifikat.
Tänk dock på, om man nu vill vara petig, att kassan, 1910, avser en summa pengar som du har liggande. Den kan alltså aldrig bli negativ. Har man inga pengar liggande, så kan man ju heller inte köpa nåt.
Alltså måste du, om kassan inte räcker, bokföra den egna insättningen först, och sen köpet.
Ok, så det räcker inte med att egna överföringen till kassan och utgiften bokförs på samma datum alltså, kan kassan bli negativ ändå? Bör jag ändra datumen för de egna överföringarna till att ligga en dag tidigare än köpen för att vara på säkra sidan?
Klart jag ska göra så! Jag vart förvirrad av infon i www.zervant.com/se/news/bokfora-egen-insattning/ plus att jag frågade deras kundsupport och fick svaret att två konteringar behövdes. Men de måste ha missuppfattat mig för att boka utgiften mot 2018 måste ju såklart funka.
Tusen tack!
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.