Hur räkna ut vinst på lön?

Anonym
Tjenare. Jag planerar att starta en städfirma. Jag vet att det finns många i branschen men jag har en nisch jag tror på. Jag är dock bara i stadiet där jag räknar ut hur det ska bära sig ekonomiskt. Kan någon lära mig hur jag ska räkna ut lönekostnaden?
Städningen kostar 145 kr i timmen gånger två (RUT-avdrag). Städarnas lön är 140 kronor i timmen. Jag har inte utgifter vad gäller lokal utan bara mindre i inköpskostnader på 5000. Blir glad om någon visar hur man räknar. Man behöver ju en försäkring via Fora eller dylikt också antar jag,..så alla kostnader upp på bordet tack. Det är timanställning och jag planerar ej att betala pension (det är inte obligatoriskt som jag förstår det).
28
2
Intäkt 290:-/tim - Lön 196:-/tim (inkl soc avg, Fora mm) TB/tim: 94:- 160 tim/mån ger 15040:- Fasta kostnader/mån Inköp 5000:- Övrigt 1000:- Minus fasta kostnader blir det 9040:- över. På en anställd. Om vi räknar baklänges då: För att du själv ska kunna ta ut en lön på 25000 + soc avg mm = ca 35000 35000 (din lön) +5000 (inköp mm) +1000 (övrigt) ---------- 41000 41000/94= ca 436 timmar dvs ca 3 heltidsanställda. Räknat på dina nuvarande uppgifter. Maila mig gärna om du vill ha hjälp med att göra en riktig kalkyl.
Daniel Klasson | Redovisningskonsult | Link 24 Ekonomi AB - Ekonomitjänster Online

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.