Royaltyfrågor - hur bokför jag och betalar ut?

1
Har lite funderingar kring royalties. Får in en del royalties till mitt aktiebolag , både för mig själv men även för andra (förlagsverksamhet).

Hur ska de bokföras?

Hur betalar jag ut de bäst? Betalar man ut det som lön eller betalas man ut det "rent" och upphovsrättsinnehavaren betalar själv 6% moms?
28
2
Hej! Om upphovsrättsinnehavaren har f-skatt kan du betala ut royalties direkt inkl 6% moms. Antingen via en självfaktura som du skapar eller via en faktura som upphovsrättsinnehavaren har skapat. I annat fall ska utbetalning från AB likställas med lön vilket innebär skatt och soc avg. Undantaget är förlagsförskott som ska tas upp till beskattning när förskottet eller del av förskottet återbetalas. Ofta sker återbetalning via STIM eller liknande tjänst.
Daniel Klasson | Redovisningskonsult | Ekonomitjänster Online
1
Hej, Har sökt mycket på självfaktura men inte hittat några bra exempel med royalty. Om beloppet som skall betalas ut är 1000kr blit fakturans totalbelopp som skall överföras till artistens firma 1060kr?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.