Senaste inläggen

Hjälp angående intäkter

Hejsan.
Jag har ett heltidsjobb. Men på min fritid så gillar jag att bygga hemsidor m.m

Jag har nu de senaste två månaderna börjat tjäna rätt stora pengar på Google AdSense.

Förra månaden gjorde jag 5000kr, denna månad förväntar jag mig göra minst 10000kr.

Funderar på om detta kan gå som hobbyver...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Investera i hus

Hej min fundering är att investera i hus där jag bor eftersom bostadsbristen här är sky hög.
Min idé är att köpa ett hus dem kostar under 500. 000 kr här för en villa på ca 100kvm
Sen tänker jag hyra ut dessa.

Min fråga är hur många hus får jag äga och hyra ur som privatperson!?
Man får dra av 40. 000kr om året...

Kategori: Affärsidéer

Tjänstebil i ej momspliktig verksamhet

Hej.

Vi bedriver ett företag i en ej momspliktig verksamhet. Det är ej möjligt för oss att få in moms i vår verksamhet. Vi står även nu och funderar om tjänstebil ändå är förmånligt för oss eller om man ska fortsätta köra privat bil i tjänsten.

Är det någon som har stått inför samma val eller någon kunnig som kan ge o...

Easy Freelance jobs

Is There any easy freelance jobs for telecom engineers

Kategori: Allmänt

Beskattning på veteranbilar

Hej,

Jag har dom senaste dagarna läst runt på skatteverket och försökt hitta svar på min fråga utan något resultat om just veteranbilar. Så kanske någon här har erfarenhet?

Jag går i tankarna att starta ett bolag vid sidan av mitt vanliga yrke av import av veteranbilar från USA.
Enligt skatteverket verkar 25% av...

Delägarskap och deltidsarbete

Hej!
Vi är några stycken som är i startgroparna att dra igång ett konsultföretag. Då kommer vissa av oss delägare att arbeta heltid medan andra jobbar deltid på 80%. Vi kommer att även ha ett antal anställda utöver delägarna.

Vi är osäkra på hur vi skall reglera det här med deltiden i aktieägaravtalet, d.v.s. vilken inverkan (...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Finansiering av köp av AB?

Hej och hjälp!

Vi har fått möjlighet att köpa ett AB för 150' inkl 100' i aktier, lager på 145', kunder, leverantörer, ja allt som har med bolaget att göra.

Undrar nu över en sak.
Om vi tar ett privatlån på 150' och lägger in dessa i bolaget (köper bolaget)
Kan vi då på något sätt få ut dessa pengar l...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Söker revisor till sammarbete/partnerskap.

Hallå,

Jag och min kollega har anlitat en konsult för att hjälpa oss att ta fram en design på ett bokföringsprogram. Vi har ett företag som ska utveckla hela systemet och det är en kostnad som vi kommer att stå för.

Det vi letar efter är en revisor som kan tänka sig att bli delägare i detta nya bolag som vi har många i...

Kategori: Söker/eftersöker

Nya medarbetare sökes omgående

Nu söker vårat företag fler arbetare som kan vara flexibla och jobba från sin egen dator.
Bra betalt och du själv styr hur mycket du vill jobba.
Våran online-plattform är öppen 24 timmar om dygnet.

Sök redan idag och få svar imorgon. Läs mer här: http://bit.ly/2BCu6RT

Kategori: Söker/eftersöker

Behöver ni e-postadresser till företag?

Vi har e-postadresser till nystartade aktiebolag i områdena Stocholm, Västra Götaland och skåne Län. Dessa kan levereras till er varje vecka. Går även att beställa på de som är startade från idag och 3 år tillbaks.

Vi har även e-postadresser till samtliga aktiebolag som har en registrerad e-postadress. (ca 237 000 st)

...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Arbetsgivaravgifter bilförmån i enskild firma

Hej,

Tacksam för synpunkter på följande:

Ska jag som driver enskild firma (vinst för 2017) redovisa och betala arbetsgivaravgifter för mig själv vad gäller en bilförmån som ingår i vinstresultatet (det framräkande värdet av bilförmånen är medtagen som intäkt i firman)?

Positiv räntefördelning är utnyttj...

Crowdfunding/Delägarskap från början innan uppstart?

Hej därute,

Funderar lite på det här med Crowdfunding som en möjlighet till uppstart av ett bolag.

Hur ser skattemyndigheterna på detta om man som privatperson tar in t.ex. en miljon kronor i Crowdfunding innan uppstart av ett AB för att sedan använda dessa pengar till kostnader för uppstart av bolag och ge dem som del...

Webbyrå söker säljare

Webbyrå söker nu efter säljare som är duktig på marknadsföring/försäljning och även intresserad av att inleda ett samarbete. Du är utåtriktad, professionell och gillar att träffa nya människor. Vi ser gärna om du är egenföretagare och vill jobba självständigt.
Mer information fås genom att kontakta oss

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Får Suppleanten äga aktier i bolaget?

Hej!

En fråga, enmans aktiebolag med suppleant, får suppleanten äga/köpa aktier i samma bolag?

Om suppleanten får äga/köpa aktier, får suppleanten vara just enbart suppleant då eller räknas hen som bolagsbildare eller styrelsemedlem då?

Tacksam för svar.

Trevlig helg på er.

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Sponsorer

Hej !

En vilsen själ här som söker svar .
Hur kan man söka till sig sponsorer ? Vem ska man mejla ? Hur berättar man om sin idé och hur kan man lyckas ?
Jag driver redan en ny startad butik och det går bra för min del , har haft det först som hobby verksamhet och nu efter 1 år registrerade jag hela grejen.
Jag h...

Resultatbudget

Vet inte om det är rätt kategori?

Har en uppgift i företagsekonomi som jag ska göra:

Jag rätt till schablonavdrag med 4 000 kr på mitt arbetsrum i min bostad. Jag ska göra en resultatbudget.
Fråga: Räknas schablonavdrag som en intäkt?

Scrolla ner till "Arbetar i egen privatbostad" och sen välj f...

Kategori: Off Topic

Bokföring av Kvitton och utlandsköp (noob frågor)

Jag har under 2017 startat upp en enskild firma för lite konsult och teknikutveckling vid sidan av mitt fasta arbete och tänkte nu avrunda min första bokföring.

Intäkter (utgående fakturor) så väl som inköp på faktura (inkommande fakturor) har jag bokfört under året, men jag har också en liten bunt med kvitton på mindre inköp som jag...

Driva eget (bisyssla)

J ag funderar på att köpa in en maskin och utrustning för tllexempel snöskottning/sandning gallringsskotnong eller hyra ut mig med eller utan maskin till lantbrukare/skogsbrukare. Tanken är att ta på mig jobb i mån av tid från mitt dagliga arbete. Syftet är inte att tjäna mitt leverbröd på firman utan glad om Inteckterna täcker de månatliga utgifte...

Kategori: Affärsplanen

Tillverkare av fina hundhalsband och selar

Någon som vet var jag kan hitta tillverkare av fina hundhalsband och selar?Kan tänka mig att någon som tillverkar smycken eller hårsmycken skulle kunna åta sig även detta.

Kategori: Affärsidéer

investering i ny husfabrik , tillverkning av lister6foder

Hej

Söker en investerare för att bilda ett nytt bolag att tillverka Husväggar samt kompletta huskroppar. Orderstock för 2018 ligger redan på 20.000kvm väggyta till en kostnad på 450kr/kvm samt försäljningspriset på 650kr/kvm till storhandeln. Marknadspriset ligger dock på 950 kr/kvm.
Tillverkningen sker utomlands inom EU och...