Var i Inkomstdeklaration 1 (privatperson) gör man avdrag?

29
Tjena! Snart är det hög tid för Inkomstdeklaration 1 för taxeringsår 2017.

Detta är första gången för mig som jag gör en mer ingående inkomstdeklaration då 2017 var första året med enskild firma.

Jag har googlat bilder på Inkomstdeklaration 1 för jag aldrig riktigt kollat igenom en sådan mer ingående än att bara kolla "skatt att få tillbaka" och sedan skicka in och verifiera med BankID direkt på SKVs hemsida.

Var gör man avdrag i blanketten för exempelvis schablon eller särskilt inrett rum som enskild firma? Vilken ruta eller K-nr eller någon annanstans i blanketten?

Tack för svar på förhand!/ Max.
1470
246
Det bästa är att bokföra den i firman, exempelvis på 31 december. Konto 5010 eller 5011 debet 4000 kr, och sen en egen insättning, 4000 kr. Missar man detta totalt så kan man sätta det på sid 2 i NE-bilagen, punkt R 16.
29
[quote="Ingvar Wogenius" post=56396]Det bästa är att bokföra den i firman, exempelvis på 31 december. Konto 5010 eller 5011 debet 4000 kr, och sen en egen insättning, 4000 kr. Missar man detta totalt så kan man sätta det på sid 2 i NE-bilagen, punkt R 16.[/quote] Tack för svaret! Ajdå, jag har ju redan gjort bokslut för 2017. Kan jag ändra NE-bilagan på något vis eller exempelvis ange lägre intäkter/lägre årets vinst för 2017 i Inkomstdeklarationen 1? Min skatt baserat på årets vinst på 299 257 SEK för 2017 har redan dragits från mitt skattekonto. (drogs 12:e februari 2018) Ett avdrag jag tänkte göra är på 11319 SEK som avser särskilt inrätt rum (13,52% av lägenhetsytan i lokalkostnader som hyra, el och bredband). Tack för det snabba svaret! / Max.
1470
246
Men du har väl inte skickat in NE-bilagan än? Den tjänsten har ju inte öppnat ännu.. Skatten behöver du inte tänka på, den räknas ju ändå ut exakt i efterhand sen av skatteverket, så det är sällan man prickar så rätt. Ett avdrag på 11000 ger ju bara en skatteeffekt på ca 3000, så det är ju inom felmarginalen så att säga.
29
Nu när du säger det så kommer jag ihåg att NE-blanketten skulle skickas in i samband med Inkomstdeklarationen 1 när man har enskild firma? Jag hade det på min "GÖRA LISTA" som försvann för någon månad sedan. Jag måste ha blandat ihop NE-blanketten och bokslutet för 2017. Nu ser jag också att vad som har hänt: när jag gjorde bokslut via en gratis bokföringstjänst på nätet så fyllde den i en NE-bilaga som jag sedan skrev ut, som sedan kan behöva justeras innan man skickar in en NE-bilaga till SKV. Jag antar att NE-bilagan kan fyllas i och skickas in digitalt på SKV? Under "Kostnader" på R6 "Övriga externa kostnader" skulle jag kunna lägga till i? Jag ser ingen R16-ruta i denna NE-bilaga utan bara U4 som sista rutan att kunna fylla i. Möjligen ser NE-bilagan hos SKV annorlunda ut. NE-bilagan ska skickas in i samband med Inkomstdeklarationen 1 om jag minns rätt? Tack för svar återigen! / Max.
1470
246
Japp, den lämnas tillsammans med den vanliga deklarationen, lämpligen via nätet. Den tjänsten öppnar 20 mars. Hyran ingår i 'övriga externa kostnader' ja, tillsammans med telefon, bilkostnader etc. Men skulle ditt bokslut vara låst av nån anledning, så kan du fylla i det så som jag beskrev. Den rutan kommer att finnas på den riktiga deklarationen. Det blir ju onödigt krångligt om man har olika utgifter i sin bokföring, jämfört med i deklarationen, så det är då man brukar slänga in utgifter i ruta R16 om man kommer på det efter att bokslutet/bokföringen är stängd.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.