Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 8 år sedan
Raderad användare
Raderad användare

Bokföra momsbetalning och årets resultat?


Hej,

Jag har lite frågor om Bokföring. Är ganska ny på detta och har lite oklarheter hur man går tillväga i slutet av året i sin bokföring, skulle vilja ha en enkel uppställning i rätt ordning på posterna. Jag använder mig av bokföringsprogrammet iOrdning, är en enskild näridsidkare och betalar in moms årsvis.

Jag bokför mina poster som vanligt men hur går man tillväga i slutet av året.
När ska man nolla momsen? När ska man bokföra inbetalningen/utbetalning av momsen och på vilket år?
När bokför man årets resultat?
Hur går man tillväga när man startar ett nytt år? Kan jag börja bokföra fakturor som vanligt eller ska jag göra något annat först?

Tacksam för svar!
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.