Hur skall jag bokföra detta?

16
Jag har (snart) en enskild firma och tar emot varor som säljs på min auktionssajt, mot överenskommen provision (10% i det här fallet, inkl moms).
Säg tex att säljaren ger mig tio artiklar som jag säljer till ett sammanlagt värde av 3000 kr, till 10 olika köpare. Köparna betalar till mig (exkl moms), för vidare befordran till säljaren, vad de köpt sin vara för. Köparna får dessutom betala fraktkostnaden (inkl moms) till mig.
När jag fått in pengar från alla köpare, skickar jag de 3000 kr minus min provision (inkl moms) till säljaren.
Eftersom både köparna och säljaren är privatpersoner, så behöver jag tydligen inte fakturera dem, korrekt?
Min egentliga fråga är hur jag bokför allt detta. När auktionen är slut och alla varorna sålda, skall jag då tex bokföra att jag har en fordran på köparna på 3000kr (plus fraktkostnader), en skuld till säljaren på 2800kr och en förtjänst på 240kr (plus 60kr moms)? Köparna är ju egentligen inte mina kunder, men kanske ändå aftersom jag debiterar dem fraktkostnaden, köpesumman för varan är ju bara för vidare befordran till säljaren. Och säljaren av varorna, till vilken jag då har en skuld, är ju ingen leverantör (det rör sig ju inte om en leverantörsskuld?) utan han är ju min egentliga kund.
Vore tacksam om någon kunde reda ut detta åt mig...
16
Jag förkortar frågan lite, så får vi se om någon har ett svar: Om jag får in pengar från köpare, för vidare befordran till säljaren, skall jag då bokföra de pengar jag får in från köparna som typ "övriga skulder" tills dess att jag vidarebefordrar pengarna till säljaren?
128
17
Lurigt, googla på VMB och se om det går att tillämpa i ditt fall.
http://www.cupsupport.se | http://www.fullpott.se | http://www.kalmarsundsparken.se | http://www.domänstatus.se
16
Nja, det rör sog inte om VMB i detta fall, jag köper ju inte varan och säljer den sedan. Jag ombesörjer bara försäljningen åt säljaren, samt tar emot betalning för vidare befordran till densamme. Har redan kollat med skatteverket så jag vet att jag inte behöver lägga moms på varan eftersom det inte är jag som äger varan. Däremot lägger jag på moms när jag debiterar säljaren kostnaden för utförd tjänst. Jag undrar bara på vilket konto jag rent praktiskt bokför de pengar som kommer in från köparna, i väntan på att jag ska vidarebefordra dem till säljaren.
128
17
När jag bläddrar i böcker och googla runt, så skulle en lösning kunna vara så här: 1930 Företagskonto Debet 3000 kr // inbetalning av köparen till företagskonto 1930 Företagskonto Kredit 2800kr // Flytt till klientmedel 1990 klientmedel debet 2800 kr 2831 Klientmedel kredit 2800 kr 3000 Försäljning inom Sverige kredir 150 kr //Provision 2611 Utgående moms 25% kredit 50 kr //Momsen på provisonen Vit utbetalning till säljaren 1990 klientmedel kredit 2800 kr 2831 Klientmedel debet 2800 kr Så här skulle jag kanske bokföra det :blink Reservation för feltänk :unsure:
http://www.cupsupport.se | http://www.fullpott.se | http://www.kalmarsundsparken.se | http://www.domänstatus.se

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.