När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag har (snart) en enskild firma och tar emot varor som säljs på min auktionssajt, mot överenskommen provision (10% i det här fallet, inkl moms).
Säg tex att säljaren ger mig tio artiklar som jag säljer till ett sammanlagt värde av 3000 kr, till 10 olika köpare. Köparna betalar till mig (exkl moms), för vidare befordran till säljaren, vad de köpt sin vara för. Köparna får dessutom betala fraktkostnaden (inkl moms) till mig.
När jag fått in pengar från alla köpare, skickar jag de 3000 kr minus min provision (inkl moms) till säljaren.
Eftersom både köparna och säljaren är privatpersoner, så behöver jag tydligen inte fakturera dem, korrekt?
Min egentliga fråga är hur jag bokför allt detta. När auktionen är slut och alla varorna sålda, skall jag då tex bokföra att jag har en fordran på köparna på 3000kr (plus fraktkostnader), en skuld till säljaren på 2800kr och en förtjänst på 240kr (plus 60kr moms)? Köparna är ju egentligen inte mina kunder, men kanske ändå aftersom jag debiterar dem fraktkostnaden, köpesumman för varan är ju bara för vidare befordran till säljaren. Och säljaren av varorna, till vilken jag då har en skuld, är ju ingen leverantör (det rör sig ju inte om en leverantörsskuld?) utan han är ju min egentliga kund.
Vore tacksam om någon kunde reda ut detta åt mig...
Jag förkortar frågan lite, så får vi se om någon har ett svar:
Om jag får in pengar från köpare, för vidare befordran till säljaren, skall jag då bokföra de pengar jag får in från köparna som typ "övriga skulder" tills dess att jag vidarebefordrar pengarna till säljaren?
Nja, det rör sog inte om VMB i detta fall, jag köper ju inte varan och säljer den sedan. Jag ombesörjer bara försäljningen åt säljaren, samt tar emot betalning för vidare befordran till densamme.
Har redan kollat med skatteverket så jag vet att jag inte behöver lägga moms på varan eftersom det inte är jag som äger varan. Däremot lägger jag på moms när jag debiterar säljaren kostnaden för utförd tjänst.
Jag undrar bara på vilket konto jag rent praktiskt bokför de pengar som kommer in från köparna, i väntan på att jag ska vidarebefordra dem till säljaren.
När jag bläddrar i böcker och googla runt, så skulle en lösning kunna vara så här:
1930 Företagskonto Debet 3000 kr // inbetalning av köparen till företagskonto
1930 Företagskonto Kredit 2800kr // Flytt till klientmedel
1990 klientmedel debet 2800 kr
2831 Klientmedel kredit 2800 kr
3000 Försäljning inom Sverige kredir 150 kr //Provision
2611 Utgående moms 25% kredit 50 kr //Momsen på provisonen
Vit utbetalning till säljaren
1990 klientmedel kredit 2800 kr
2831 Klientmedel debet 2800 kr
Så här skulle jag kanske bokföra det :blink
Reservation för feltänk :unsure: