Starta ett företag som ortsutvecklare?

3
Hej alla kära företagare här på företagande.se!

Hoppas ni har en grym tisdag, ny vecka nya möjligheter!!

Jag har funderat ett tag på en affärsidé och jag har lite saker jag skulle vilja bolla med någon, så tänkte att jag skapar en post här och ser vad ni tycker?! Ni kanske tycker det är en idiotisk idé och skjuter hål på den direkt, men då är det så.

Som titeln liter så funderar jag på att starta ett företag som ortsutvecklare!

Med ortsutvecklare menar jag då såklart att man jobbar med turismnäring och turismen i sig. Mitt huvudfokus skulle ligga då hos företag vars utveckling mer eller mindre har stannat av för de kanske inte vet hur de ska förvalta sina resurser eller liknande och där kommer jag då in med min teoretiska kunskap som jag får via mitt nuvarande program jag studerar (Kulturgeografi - låter som något helt annat men vi fokuserar på turismnäring och utveckling).

Tror ni detta har en marknad? Det blir ju en mer internationell marknad och det kommer krävas mycket marknadsföring eller eget jobb för att jaga kunder, men jag tror personligen på att det är ett område som kommer under snar framtid skrika efter konsulter.

Tack på förhand och bomba mig med frågor så jag har något att svara på, blir jätte glad oavsett vad ni kommenterar!

Jakob Andersson
367
46
[color=#8844ff]Spontant tycker jag att du är helt rätt ute vad beträffar behovet! [b]100 %[/b][/color]! Jag har ägnat ”branschen” en del intresse och kommunicerar med såväl aktuella kommunmyndigheter och en del företagare merendels i Bergslagen. Här finns ju många kommuner som hamnat på efterkälken mest p.g.a. bristande kompetens eller svalt intresse. - kan också vara revirpink och ”politiska konflikter” Kompetensbristen hos företagarna är mest den affärsmässiga delen liksom marknadsföring och kundbehandling. -[i][size=2]sky is the limit...[/size][/i]
Redaktuellt
3
Ja exakt Imre! Lite så jag känner, efter att ha läst några kurser i ämnet med så tycker jag det hela är otroligt tydligt hur det saknas kunskap och speciellt kvalifikationer i området så jag tror det hela är en mycket rimlig väg att gå. När du jobbar med dessa, hur ser ditt arbete ut? Är det konsultarbete? Är det rådgivning?
367
46
-Ja min kunskap inom ditt kompetensområde är mycket marginell och när jag har varit inblandad i sådana projekt har det varit med marknadsföringsinsatser. Någon entreprenör har kommit indundrande i kommunen med storslagna planer och jag har anlitats för att visualisera och kommunicera olika projekt. Små landsortskommuner utsätts ofta för sådant och när i enstaka fall ”kommunen” hoppat på tåget så har man haft dålig koll på entreprenörens d.v.s. den förmente ”räddarens” ev. ekonomiska muskler och förutsättningar och syften. Jag har ibland vid samtal med kommun-folk försökt peka på t.ex. Vimmerby´s Strategiska plan och vad man kan lära av den. Skapa reseanledningar, åstadkomma besök, locka till inflyttning, få bredare befolkningsunderlag som möjliggör tillväxt för handel och näringar o.s.v. [size=2][color=#44bbff]www.redaktuellt.n.nu[/color][/size]
Redaktuellt
3
Exakt, tror för många, speciellt kommuner i dessa fall, hoppas på en utomstående kraft ska komma som en riddare och rädda dom. Men jag tror exakt som dig, att skapa anledningar och locka befolkning/turism till kommunen på de grunder man har och nästan exploatera de resurser man har för att skapa en god grund och sedan utveckla det vidare. Tack för dina tankar Imre! Du har stärkt mina tankar kring det hela och jag kommer nog inom en snar framtid gå vidare med projektet efter mer undersökning kring området och så! :-D

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.