Bokföra köp av aktier utan att pengar flyttats

Anonym
Hej!

Har en fundering kring hur jag ska bokföra en händelse - hoppas att någon här kanske har något förslag!

Jag ägde som privatperson aktier i företaget där jag arbetar, onoterad AB. Startade sedan ett aktiebolag till vilket jag nu sålt dessa aktier för en summa (låt oss säga 100 000). Vid försäljning av aktierna fördes några pengar från bolagets bankkonto inte över till mitt privata bankkonto eftersom jag enbart hade aktiekapital i bolaget.

Tänker att köpet av aktierna givetvis ska bokföras som tillgång på något aktiekonto. Men vilket motkonto ska användas?
1009
206
Hej, Det där är inget problem. Då du sålt aktier och inte fått betalt kontant så har ditt bolag en skuld till dig. Som ägare använder man gärna konto 2893. Så ditt nya bolag bokför debet konto för aktier (vilket konto beror på om det är dotterbolag, intressebolag, kortsiktig placering etc) och kredit 2893.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Hej. Jag är i samma läge. Mitt AB1 köper hela AB2 av mig men vill att pengarna står kvar i bolaget. Är det.. K2893 D1311 som gäller?
1009
206
[quote="Peder Enlom" post=42909]Hej. Jag är i samma läge. Mitt AB1 köper hela AB2 av mig men vill att pengarna står kvar i bolaget. Är det.. K2893 D1311 som gäller?[/quote] Yes! Fast 1311 beror på vilken typ av bolag. Om du vill föla BAS så är just 1311 svenska noterade koncernföretag. Är det ett fåmansbolag och du köper mer än 50% så kan du ta 1310 eller 1312. Äger du -50% är det troligen ett intresseföretag - konto 1330 eller 1331.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.