BAS-kontoplanens uppbyggnad
BAS-kontoplanen är uppbyggd på fyra huvudprinciper:
- För affärsredovisning
- För dubbel bokföring
- För att passa bokföringslagen och årsredovisningslagen
- Resultatkontona är indelade i inkomst och utgiftsslag
Den är även uppbyggd på ett enkelt sätt så att det ska underlätta för företagen att följa den och de olika kontona fungerar så här.
|
Debet |
Kredit |
Tillgångar |
Tillgångsökning |
Tillgångsminskning |
Skulder |
Skuldminskning |
Skuldökning |
Inkomster |
Inkomstminskning |
Inkomstökning |
Utgifter |
Utgiftsökning |
Utgiftsminskning |
Kontoplanen är även uppdelad i olika kontoklasser enligt följande:
- Klass 1: Tillgångskonton
- Klass 2: Eget Kapital/skulder
- Klass 3: Inkomster/intäkter
- Klass 4: Utgifter/kostnader för varor, material och vissa köpta tjänster
- Klass 5-6: Övriga externa utgifter/kostnader
- Klass 7: Utgifter/kostnader för personal och avskrivningar
- Klass 8: Finansiella och andra inkomster/intäkter och utgifter/kostnader
Det finns även kontoklasser som heter 9 och 0 men de används endast för internt bruk.
Skillnader i BAS-kontoplan mellan faktureringsmetoden och kontantmetoden
Något som kan vara bra att tänka på är att den BAS-kontoplan som används för faktureringsmetoden BAS20** innehåller fler konton än BAS 20** K1 som kan används för företag som använder kontantmetoden.
I BAS 20** K1 finns det till exempel bara ett konto för kundfordringar medan BAS 20** som används för faktureringsmetoden har en hel kontogrupp för kundfordringar.
BAS-kontoplanen uppdateras ständigt och vill du hitta den senaste versionen så finns den på www.bas.se