Straffavgift bokföra fel konto?

340
26
Hej!

Hörde att det kan kosta en avgift om man använder fel konto när man bokför tex vid försäljning inom EU. Anledningen skulle vara att Skatteverket kontrollkör uppgifterna mot andra länders företag och skatteverk så det flaggar i systemet om något inte stämmer. Och som straff blir det en avgift.

Någon som har koll om detta stämmer?

Jag trodde man kunde göra fel och då få rätta när det upptäcks.
833
52
Jag kollade med Skatteverket då jag blev nyfiken och fick detta svaret.

Om man har bokfört fel och på grund av det inte lämnar in en periodisk sammanställning i tid så kan man bli debiterad en förseningsavgift på 1250 sek.

1506
256
Att lämna in en periodisk sammanställning för sen är en sak, det blir förseningsavgift på det.  Det är ju när du säljer varor eller tjänster till ett annat företag inom EU.
Genom att lämna in en sådan, så får skatteverket i det andra landet vetskap om att du sålt en vara/tjänst, och kan kolla upp så det mottagande företaget har redovisat rätt.

Omvänt blir det då när du importerar saker som företag.  Då är det det säljande företaget som redovisar till skatteverket i Sverige att du har köpt dit och datt, och då kan skatteverket här kontrollera så att du redovisar köpet rätt.

Eftersom importmomsen oftast är ett nollsummespel, så blir det lite knepigare att få en straffavgift.
Däremot vill dom ju kolla så du faktiskt får dra av momsen på det du köpt.  I vissa sällsynta fall kan det ju vara så att du ska lägga på importmomsen, men den är inte avdragsgill här.  Om du köpt en skåpbil t.ex.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.