Enligt en artikel av Jeff Haden på Inc.com var det en enda klausul i deras första kontrakt som gjorde hela skillnaden. En detalj som i dag är värd över en miljard dollar.
Här finns en typisk entreprenörsläxa att lära.
Superman-skaparna sålde rättigheterna - för tidigt
1938 sålde skaparna av Superman rättigheterna till sin serie för 130 dollar. DC Comics blev en av världens största underhållningsmaskiner, medan upphovsmännen fick en engångscheck i stället för en livslång passiv inkomst.
South Park gjorde tvärtom
När Parker och Stone skrev sitt första kontrakt med Comedy Central stod det i standardtexten att alla sidointäkter från serien skulle tillfalla bolaget. Men deras advokat, Kevin Morris, satte ner foten. Han fick in en liten men avgörande klausul: alla intäkter som inte direkt kom från kabelsändningen skulle räknas in i skaparnas del av vinsten.
På 90-talet var det småpotatis. Idag, när streaming är allt, slog deras jackpot in. När Paramount+ nyligen betalade 1,5 miljarder dollar för rättigheterna var det Parker och Stone som fick pengarna.
En lärdom för entreprenörer
Entreprenörskap handlar om att göra en exit vid rätt tillfälle och om möjligt behålla ägandet så långt det går. En liten procentsats kan bli stor när verksamheten skalar upp.