Vill du öka vinsten för din webbplats? Då bör du arbeta med konverteringsoptimering, menar Martin Sundberg, expert och kursledare inom området. 

Potentialen för många sajter är stor.

Vill du öka vinsten för din webbplats?

I så fall finns det två saker du kan göra:

1. Driva mer trafik till webbplatsen

2. Optimera webbplatsen för att fler besökare ska konvertera.

Idag arbetar i princip alla webbplatser på olika sätt med att driva trafik genom sökmotoroptimering och betald annonsering. Det finns också en uppsjö av artiklar, böcker och kurser om hur man gör detta på bästa sätt.

Desto färre är det däremot som fokuserar på att optimera sin webbplats för att så många besökare som möjligt ska bli betalande kunder. Att en besökare blir en betalande kund är, enkelt uttryckt, vad som kallas "konvertering" inom försäljning via Internet. Den vanligaste konverteringen är ett slutfört köp, men kan även vara andra mål på din hemsida såsom registrering för ett nyhetsbrev.

Informationen om hur man skapar konvertering på bästa sätt är väldigt sparsam. Enligt mig är konverteringsoptimering ett ganska outforskat område i Sverige, men potentialen för många sajter är stor, inte minst för webbplatser som har mycket trafik.

3 miljoner i ökad försäljning per år

Konverteringsgrad betyder antalet procent av besökarna som konverterar. 

Låt oss ta ett räkneexempel för att se vad en ökning i konverteringsgrad kan betyda för omsättningen för en webbplats. 

Låt oss säga att du driver en e-handel som har 50 000 besökare per månad. Din konverteringsgrad är i dagsläget 3 %. Detta innebär att 3 av 100 personer som besöker din hemsida gör ett köp.

Totalt har du alltså 1 500 kunder per månad (50 000 besökare * 0.03).

Det genomsnittliga ordervärdet för dina kunder är 500 kr, vilket innebär att din omsättning totalt är 750 000 kr i månaden (1500 * 500 kr).

Låt oss säga att du arbetar med konverteringsoptimering och lyckas höja konverteringsgraden från 3 % till 4 % (33,3 % ökning). 

Nu har du helt plötsligt ökat omsättningen för din webbplats med 33 %, vilket innebär;

  • 500 fler orders per månad
  • 250 000 kr i ökad månadsförsäljning
  • 3 miljoner kr i ökad försäljning per år 

Allt utan att betala en endaste krona extra för mer trafik.

Och låt mig klargöra; detta är absolut inte några fantasisiffror. Jag har sett webbplatser (stora som små) som har ökat sin konverteringsgrad med alltifrån 50 upp till 250%.

Att arbeta med konverteringsoptimering på rätt sätt

För att få resultat från konverteringsoptimering krävs det att arbetet görs på ett strategiskt sätt. Det går inte att på magkänsla försöka gissa sig till vilka saker som bör ändras på en hemsida för att öka konverteringsgraden.

Här är en förenklad 3-stegsprocess för hur jag arbetar med konverteringsoptimering;

Steg 1: Ta reda på var webbplatsen läcker pengar

Här djupdyker jag i Google Analytics för att ta reda på var webbplatsen läcker pengar. Jag tittar på olika rapporter och identifierar avvikelser och vilka delar av webbplatsen som presterar dåligt.

Kanske ser jag att mobilanvändare konverterar väldigt dåligt jämfört med andra enheter. Eller så ser jag att en stor del av kunderna lämnar vår exempel-sajt vid betalningsmomentet.

Steg 2: Ta reda på varför webbplatsen läcker pengar

Efter steg 1 vet vi var webbplatsen läcker pengar. Nu handlar det om att ta reda på varför. Detta gör vi genom att ta användarnas perspektiv. I detta steg samlar vi in data genom bland annat användartester, expertgenomgång av webbplatsen och intervju med sälj/support.

Kanske får vi reda på att många besökare inte förstår hur de ska ange sin betalinformation på sista sidan. Eller så ser vi att sajten inte alls är anpassad för mobiltelefoner.

Se även: Komplett 7-stegstrategi för lyckad content marketing

Steg 3: Testa och förändra

I det sista steget listar vi vad vi kommit fram till i steg 1 och 2, och skapar sedan en lista på förändringar att göra på vår webbplats. Här skapar vi även hypoteser som vi kan testa för att se om konverteringsgraden ökar.

Till exempel; i steg 1 fann vi att många besökare lämnar vår sajt vid betalning. I steg 2 kom det fram att flera användare tyckte att formulären vid betalningsmomentet både var krångliga och otydliga.

Vi kommer då att testa att förenkla och förtydliga formulären på betalningssidan.

Vi gör även ett A/B-test där vi testar den nya varianten mot den gamla för att få statistisk signifikans om vilken av varianterna som konverterar bäst. Om den nya konverterar bättre så har vi en vinnare!

Sammanfattning

Om du är ansvarig för en webbplats och vill öka vinsten så är det enligt mig en självklarhet att arbeta med konverteringsoptimering. Att få trafik till sajten är viktigt, men det är bara första delen i säljprocessen. Det är minst lika viktigt att du ser till att maximera värdet av varje besökare. 

Och det enda sättet att göra det är att arbeta strategiskt och kontinuerligt med konverteringsoptimering.

Martin Sundberg, Viseo

Läs vidare: 5 strategier för att öka konverteringen på din hemsida

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.