Att sätta upp en webbutik idag för att tjäna pengar online är inte särskilt svårt. Det finns flera e-handelsplattformar på marknaden som riktar sig till entreprenörer och nybörjare. Här följer några goda råd för att komma vidare.
Det kinesiska ordet för “kris” (weiji), består av två kinesiska tecken “wei” (危) som betyder “fara” och tecknet “ji” (机) som betyder “möjlighet”. En kris innebär typiskt att de som berörs tvingas till att ändra sina rutiner för att överkomma situationen. Av den anledningen uppstår även möjligheter under kristider.
Vi lever nu i en tid av ovisshet både vad det gäller ekonomisk osäkerhet men även otrygghet för vår egna såväl som andras hälsa. Många företag befinner sig i krisläge och för den som sitter hemma utan jobb kan det vara läge att tänka om i nya banor.
“In the Chinese language, the word "crisis" is composed of two characters, one representing danger and the other, opportunity.” - John F. Kennedy
När vi tänker på en kris ser vi vanligen bara den problematiska delen av själva krisen. Men precis som det kinesiska order för kris antyder; innebär en kris även vissa möjligheter då vi måste söka nya vägar för att ta oss igenom situationen.
En möjlighet för den som är utan jobb och som sitter hemma i väntan på att corona ska avta, kan vara att tjäna pengar via internet. Att på egen hand starta en webbshop, är numera väldigt enkelt. Du klarar på egen hand av att bygga en webbutik och dessutom är kostnaden väldigt låg.
I det här inlägget går jag igenom vad du behöver tänka på för att skapa din egna webbutik.
Börja med att definiera din affärsidé
Att på egen hand sätta upp en webbutik är inte särskilt svårt. Det finns idag flera e-handelsplattformar på marknaden som riktar sig till enskilda entreprenörer och nybörjare. Ett vanligt misstag är dock att börja bygga sin butik med ett system utan att ha funderat närmare på framtida behov.
När du väljer plattform kan förstås användarvänlighet vara en viktig faktor men det finns även andra kriterier du bör beakta då du utvärderar potentiella alternativ. Den viktigaste faktorn är förmodligen att välja den plattform som passar din affärsmodell bäst. Innan du sätter igång med din webbutik ska du därför ta dig lite tid och i lugn och ro sammanställa en affärsplan.
För den som är kreativ och entreprenöriell, kan en affärsplan förefalla både byråkratisk och onödigt komplicerad men faktum är att din affärsplan inte behöver vara särskilt märkvärdig överhuvudtaget. Affärsplanen blir vad du gör den till och det kan räcka med att definiera och nedteckna de viktigaste delarna i några få textstycken.
Ett syfte med affärsplanen är att definiera en vision. När du funderar över din affärsidé, marknad, konkurrenter och kunder kommer per automatik en vision för ditt företag att ta form. Visionen förverkligas sällan precis så som man tänkt sig men ju mer du funderar och definierar (i affärsplanen) desto större möjlighet har du att skapa rätt förutsättningar för att välja rätt e-handelsplattform för dina specifika behov.
Du bör exempelvis redan innan du väljer e-handelsplattform fundera över vilka geografiska marknader du tror kan bli aktuella att sälja på?
Att byta e-handelsplattform längre fram är förstås möjligt men bör till varje pris undvikas eftersom att det är både besvärligt och tidskrävande att byta system. En vanlig anledning till byte av plattform kan vara att det system som man byggt sin webbutik med visar sig ha dåligt funktionsstöd för exempelvis nya marknader som man vill gå in på.
Planerar du att i första hand sälja på den svenska marknaden bör du därför bygga din butik med en plattform som är internationellt väletablerad men som samtidigt erbjuder bra funktionsstöd för tjänster som är populära på den svenska marknaden. (Exempelvis betallösningar så som Klarna, Swish och faktura).
Nedan går jag igenom några av de största plattformarna internationellt sett som även är väl anpassade för den svenska marknaden.
Att välja plattform för sin webshop
Det finns massvis av e-handelsplattformar på marknaden. Ett generellt tips är att välja en plattform som passar din tekniska nivå. För den som aldrig byggt en webbplats kan en helhetslösning som ger dig allt du behöver för att komma igång på ett och samma ställe, vara ett bra alternativ. Andra faktorer du bör utvärdera är exempelvis: Design, priser (och tillkommande kostnader), funktionalitet och support. Säkerställ även att det system du väljer att använda redan har befintliga användare på den marknad du vill sälja på.
Shopify
Jag har tidigare skrivit om Shopify som är en utmärkt plattform för den som vill testa dropshipping som affärsmodell. Shopify är en världsledande e-handelstjänst som även har bra funktionsstöd för den svenska marknaden.
Plattformen anses vara en av de mest användarvänliga plattformarna på marknaden. Som användare får du tillgång till allt du behöver för att sälja på nätet på ett och samma ställe. Tjänsten är något dyrare än jämförbara alternativ men en fördel med Shopify är att du som användare får tillgång till ett stort utbud av appar via Shopify app store.
Shopify kan vara ett bra alternativ för den som vill ha en användarvänlig plattform med bra stöd för skalbarhet. Plattformen är populär bland både nybörjare och större e-handelsföretag runt om i världen.
Wix
Det här är ett billigare alternativ än Shopify. Wix är i likhet med Shopify en helhetstjänst som används av hundratusentals aktiva användare runt om i världen. Wix plattform är framförallt populär och uppskattad bland sina användare för sitt hemsideprogram. Mindre känt är att Wix även har ett riktigt bra system för även e-handel.
Jag rekommenderar Wix i första hand för användare som vill kombinera en blogg eller hemsida med en e-handelsplattform. Wix kommer med ett stort utbud av färdiga designmallar att välja av och går dessutom att testa gratis. Här kan du läsa mer om Wix webbshop och ta del av plattformens främsta för- och nackdelar.
Squarespace
Squarespace ligger i framkant vad det gäller design och är en av Wix främsta konkurrenter på den internationella marknaden för e-handelsplattformar. Squarespace har precis som Wix även ett stort utbud av funktionalitet som är avsett för att skapa blogg eller hemsida.
En anmärkningsvärd skillnad i jämförelse med Wix och Shopify är att Squarespace inte har sin egna app marknad. Du är därmed begränsad till den funktionalitet som finns tillgänglig i plattformen. (Shopify och Wix tillåter oberoende utvecklare att programmera funktioner som de sedan säljer på respektive plattforms app marknad.) Squarespace e-handelsplattform är än så länge relativt okänd på den svenska marknaden men ett bra alternativ för den som inte vill bygga sin webbshop med Wix.
WooCommerce
Det här en produkt som skiljer sig från ovanstående e-handelstjänster. WooCommerce är ett tillägg för “open source” (öppen källkod). WooCommerce kan alltså laddas ned och testas gratis men förutsätter att du använder ett CMS (Content Management System). WooCommerce är framtaget för framförallt WordPress men är även kompatibelt med vissa andra CMS.
WooCommerce ger användare en mycket större grad av flexibilitet än de plattformar vars tjänst består av en helhetslösning. Det finns större utbud och variation av både designmallar (“Teman”) och funktioner (tillägg) än övriga plattformar på marknaden. WooCommerce passar typiskt användare som vill använda egen kod och göra egna anpassningar.
Tjänsten är dock inte lika användarvänlig som ovannämnda e-handelsplattformar. För att använda WooCommerce behöver du även på egen hand skaffa exempelvis: webbhotell, domän och tema. Har du sedan tidigare erfarenhet av göra en hemsida med exempelvis WordPress? Då kan WooCommerce vara ett intressant alternativ att överväga. Läs mer om WooCommerce för Sverige här.