Den tydligaste effekten syns i årets största köpfest: Black Week. 35 procent av svenskarna planerar att handla under kampanjveckan – fler än någonsin tidigare. För många är november numera startskottet för julklappssäsongen, och 1 av 5 tänker köpa julklappar redan under Black Week. E-handlarna är lika positiva: nästan tre av tio förväntar sig högre försäljning än i fjol.

Bakom tillväxten finns flera vinnare. Möbel- och heminredningshandeln sticker ut med +22 procent, drivet av att allt fler prioriterar hemmiljön när ekonomin stabiliseras. Apotekens onlineförsäljning växer med +18 procent, stärkt av snabbare leveranser och en bredare produktmix inom skönhet och hälsa. Även hemelektronik (+9 procent), dagligvaror (+8 procent) och sport & fritid (+7 procent) visar kraftiga uppgångar.

Årets julklappshandel väntas dessutom slå historiskt rekord online. Svenskarna planerar att e-handla julklappar för 12 miljarder kronor, den högsta siffran någonsin. Det motsvarar ett snittbelopp på 2 827 kronor per person – trots flera år av ekonomisk turbulens. Kläder och skor toppar julklappslistan, tätt följt av leksaker, böcker och skönhet.

Samtidigt växer second hand-trenden snabbt. Under kvartalet skickades 5,5 miljoner begagnatpaket mellan konsumenter, och 12 procent planerar att köpa åtminstone en begagnad julklapp i år. Normaliseringen av cirkulära köp fortsätter – även under granen.

Men den mest omvälvande förändringen sker i bakgrunden: AI-agenterna. Trafiken från generativ AI till retailers har ökat med 4 700 procent på ett år, och kundresan startar allt oftare i en AI-assistent i stället för i butikens egen webbshop. Handlare som inte har strukturerad produktdata, realtidslager och tydliga leveransvillkor riskerar att inte ens bli valbara av framtidens shoppingagenter.

Samtidigt finns en baksida som Svensk Handel nyligen varnade för: bedrägerierna fortsätter att öka, och många konsumenter handlar dessutom på kredit. Resultatet blir att inkassokraven landar som en tung baksmälla i början av året när julledigheten är över.

Q3-rapporten visar trots dessa skuggor upp ett Sverige där konsumtionen ökar, julhandeln drar igång tidigare än någonsin och e-handeln tar ny fart – samtidigt som AI håller på att rita om spelplanen. Det ser ut att bli en rekordvinter för näthandeln.

Ladda ner hela e-barometern här

Stöd vårt arbete

Bli medlem och hjälp oss försvara företagarnas villkor

Vi är en fri röst för företagare – utan presstöd eller särintressen. Med ditt stöd kan vi fortsätta granska myndigheter, dela kunskap och driva debatt i frågor som påverkar dig som företagare.
Tillsammans gör vi skillnad för landets värdeskapare.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.