Sponsra migDet är inte helt ovanligt att kultur- och idrottsföreningar kontaktar små som stora företag för att söka sponsringssamarbeten. Tyvärr finns ofta en stor okunskap om vad sponsring handlar om och vilka regler företag är begränsade till. Men både kultur- och idrottssponsring kan generera oerhörda vinster till företag, såsom bra PR, ökad lojalitet och försäljning – om det görs på rätt sätt. Tips: Läs mer här om sponsring och hur avdrag fungerar.

På en krävande marknad är kunder (företag) på jakt efter nya vägar att kommunicera på. Sponsring är bland de kommunikationskanaler som växer snabbast internationellt. Fler kunder upplever att de med rätt aktivering och rätt sponsringsobjekt, får en större effekt och värde för investeringen än genom andra kanaler. Sponsring som kanal är nu nästan lika stor som TV (Källa: Synovate och Norsk Reklamstatistik).

Det finns alltså växande affärsmöjligheter för företag att satsa på sponsorskap istället för, eller tillsammans med, traditionella medieköp.

Men vad handlar sponsring om?

Ett lyckat sponsringssamarbete kan det bli mellan näringsliv och kultur/idrott när båda parter aktivt deltar och får utbyte av varandras verksamheter. Ett sponsringssamarbete ska vara en vinnande affär för båda! Istället för att se det som välgörenhet (vilket heller inte är avdragsgillt) eller traditionellt medieköp bör man se det som ett strategiskt partnerskap.

Många företag gör inte sin hemläxa innan de går in ett sponsorsamarbete. Här är några tips för att lyckas!

1. Hur kommer mitt företag att dra nytta av sponsorskapet?

Att enbart få sin logga exponerad på en hemsida, en hockeyrink eller i ett programblad är ett väldigt snävt och omodernt synsätt på sponsring. Sponsring handlar om att kommunicera och skapa relationer med sin målgrupp. Att exponera loggan är givetvis en del i detta, men se det som en liten del av ett mycket större samarbete.

Ställ i stället frågan, hur kan mitt företag skapa värden och bygga relationer på ett sätt som annan reklam eller media inte kan?

2. Vilka arenor finns för att möta målgruppen?

Både kultur- och idrottsevenemang har ju en hängiven skara fans eller besökare – och det är dessa man som sponsor vill nå och kommunicera med. Viktigt innan man kliver in i ett samarbete är därför att ta reda på när, var och hur ditt företag kan träffa målgruppen. I ett avtal ska det ingå mingelmöjligheter, kundklubbserbjudanden, workshops eller andra sammanhang där ni som företag verkligen kan levandegöra er produkt eller tjänst och bygga relation med målgruppen. Det är ju i det verkliga mötet med människor man har som störst chans att göra ett avtryck!

3. Hur kan jag bygga vidare på sponsorskapet med hjälp av både traditionella och sociala medier?

Ett sponsorsamarbete är ett strategiskt åtagande som bör speglas i företagets totala kommunikation. Låt omvärlden veta att ni ingått partnerskapet och varför! Ett smart sätt är att skapa kampanjer som bygger på sponsorskapet. Brukar man synas i det lokala reklambladet, låter man annonserna under sponsringsperioden handla om sponsorskapet på olika sätt. Det kan vara allt från att använda rättighetsinnehavarens logga och ”är huvudsponsor till Midsommarfestivalen 2011” till att skapa teman och kreativa koncept kring evenemanget. Swedbank har t ex låtit sin anka bli mer gay vid deras samarbete med Pridefestivalen. Ett kostnadseffektivt sätt att bygga vidare kring sponsringssamarbetet på är också att ta fram en särskild Facebooksida, där man under sponsringsperioden pratar direkt med målgruppen kring sitt engagemang – varför det är viktigt för er.

Pride Sponsorship team4. Var ute i god tid!

Som det mesta handlar ett lyckat sponsorskap till syvende och sist om god planering. Hur lång tid i förväg beror givetvis på hur stort evenemanget är. Men åtminstone några månader i förväg bör ett avtal vara klart, för att man som företag ska få ut maximal nytta av sponsorskapet. Då hinner man bygga upp kommunikationen med målgruppen och skapa ett intresse inför evenemanget. Dessutom hinner man arrangera pre-events för sina nyckelkunder, leverantörer eller samarbetspartners och få med sig den egna personalen på tåget.

5. Kolla upp skatteregler innan

Det finns givetvis lagar kring sponsring och en grundregel är att alla investeringar kräver motprestationer för samma värde. Om ett företag sponsrar en kulturförening med exempelvis 100 000 kr, måste föreningen erbjuda exponering och aktiviteter tillbaka för samma värde. Detta glömmer många organisationer bort, men är oerhört viktigt i Skatteverkets ögon.

Sponsring är helt enkelt ett oerhört effektivt sätt att skapa PR, bygga relationer och driva försäljning på – om det görs på rätt sätt!

Bilden: AnnaKarin Sandström sponsringskonsult för Stockholm Pride, här omgiven av Torsten Tullberg och Jonna Fischer Matz.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.

Taggar:

0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.