Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 1 vecka sedan
Nykomling
1

Hur bokför man inköp av digitala tjänster från annat EU land i enskild firma 2026?

Hej! Jag skulle uppskatta lite hjälp med detta.
Vi köper digitala tjänster (appar, prenumerationer eller domäner) från företag i andra EU länder. Kan man ange firmans momsnummer då betalar man ingen moms och räknar fiktiv moms vid bokföring, fine.
Men några företag låter inte dig ange moms-nummer för enskild firma och kvittot visar 25% moms (borde vara svensk moms via OSS).
Hur hanterar ni detta i enskild firma?
• A) Bokar hela beloppet som kostnad (ingen moms)
• B) Bokar det som omvänd moms (EU‑tjänst) trots att kvittot har 25% moms
• C) Drar ingående moms med anledning att man ser det som "svensk" enligt OSS
• D) Någon annan lösning?

Stort tack 😛ray: det vore verkligen till hjälp att höra hur andra gör i praktiken.

Medlem
55
3
Vad säger din revisor och skatte verket? De borde ju ha koll tänker jag.
Medlem
12
Det korrekta är oftast D – be leverantören fakturera utan moms.
Om det inte går, så är det i praktiken A som gäller (bokför hela beloppet som kostnad utan momsavdrag).
Toppskribent
1553
264
Frågar man skatteverket så säger dom att man ska skicka tillbaka fakturan och begära ( inte be ) om en ny utan moms. Vi försökte en gång använda skatteverkets tjänst för att begära tillbaka moms som var på en faktura, men det blev tvärstopp.  Den tjänsten är bara till för såna inköp du gjort på plats och fått ett kvitto som innehåller moms och du nu vill ha den tillbaka.

Eftersom säljaren är skyldig att lämna en periodisk sammanställning på det den sålt till en momsregistrerad köpare i Sverige ( på samma sätt som vi är skyldiga att göra det om vi säljer nåt till ett företag i EU ), så kan man anta att dom även struntar i den delen, utan säljer det som en vara 'utan' moms. Dvs svart i praktiken.

Sen finns det ju undantag.  Ett kan vara att dom faktiskt är momsreggade i Sverige, och därmed ska ta ut svensk moms. En del webbhotell t.ex, funkar så.
Eller så är det nån hobbynisse som sitter på kammaren och knåpar ihop appar och har inte en tanke på vare sig skatt eller moms  🙂

Men summa summarum är att hanteringen och underlagen ofta är skräp. Och det är väl en tidsfråga innan skatteverket börjar intressera sig för den här handeln.
Medlem
12
Hade jag jobbat på verket och hört talas om det så skulle jag lyft det uppåt, helt klart. Så tur att jag inte jobbar där. wink

Tanken på att det är en hobbynisse låter både troligt och jobbigt på samma gågn.

Bra fråga, och vanligt problem! Här är hur jag hanterar de olika scenarierna enligt BAS-kontoplanen:

Scenario 1: Du kan ange ditt momsnummer och fakturan kommer utan moms (omvänd skattskyldighet)

Då gör du omvänd skattskyldighet (reverse charge). Praktiskt innebär det att du bokför både utgående och ingående moms själv. Exempel: du köper en SaaS-tjänst för 100 EUR (ca 1 150 kr):

• Debet konto 6540 (IT-tjänster): 1 150 kr
• Debet konto 2645 (Beräknad ingående moms på förvärv från utlandet): 287,50 kr (25%)
• Kredit konto 2614 (Utgående moms omvänd betalningsskyldighet 25%): 287,50 kr

Momsen tar alltså ut varandra — nettokostnaden är bara tjänsten. Du redovisar detta i momsdeklarationen i rutorna för förvärv av tjänster från utlandet.

Scenario 2: Säljaren tar ut 25% moms via OSS (du kan inte ange momsnummer)

Som Ingvar och Vanessa skriver — det korrekta är att kontakta säljaren och begära en faktura utan moms. Förklara att du är momsregistrerad näringsidkare i Sverige och uppge ditt VAT-nummer (SE + personnummer + 01 för enskild firma).

Om säljaren vägrar eller inte svarar, har du i praktiken inget val — du bokför hela beloppet inklusive momsen som kostnad på konto 6540 (IT-tjänster). Du kan inte dra av momsen som ingående moms, eftersom det är utländsk moms som betalats via OSS och inte svensk moms.

Scenario 3: Säljaren är momsregistrerad i Sverige

Då är det en vanlig svensk faktura med svensk moms. Du bokför kostnaden på 6540 och drar ingående moms på 2640 (Ingående moms) som vanligt.

Tips: spara alltid fakturan/kvittot som visar säljarens VAT-nummer och momsbelopp. Det är ditt underlag vid en eventuell granskning. Jag bygger ett bokföringsprogram (bokforgratis.se) som ska kunna identifiera den här typen av EU-transaktioner automatiskt och föreslå rätt kontering — just för att det är så lätt att det blir fel här. Lycka till!

Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.