Promikbook / Acconomy - fungerar det bra?
Någon här som har erfarenhet av detta bokföringsprogram och hur supporten är.
Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Jag har använt Promikbook / Acconomy ett tag och är överlag nöjd. Programmet är relativt enkelt att komma igång med och täcker det mesta man behöver för bokföring i småföretag. Det funkar bra för fakturering, bokföring och hantering av moms.
Supporten har jag haft varierade erfarenheter av — ibland snabb och hjälpsam, andra gånger lite seg att svara. Men när de väl svarat har hjälpen varit bra och konkret.
Har inte använt Promikbook/Acconomy själv, men jag har testat de flesta bokföringsprogram på marknaden det senaste året i samband med att jag startade eget AB. Här är mina tankar generellt om vad man bör titta på när man väljer bokföringsprogram:
1. Stöd för BAS-kontoplanen 2026. Se till att programmet har en uppdaterad kontoplan. Vissa mindre program ligger efter med uppdateringar, vilket kan ställa till det vid momsdeklaration och bokslut.
2. Bankintegration. Att kunna koppla företagskontot direkt och importera transaktioner sparar enormt med tid. Manuell inmatning av varje transaktion tar lätt 2-3x så lång tid.
3. SIE-export. Oavsett vilket program du väljer — se till att det stödjer SIE4-export. Det gör det enkelt att byta program eller skicka filer till revisorn. Är du låst utan SIE-export sitter du fast.
4. Pris vs funktionalitet. Marknaden har förändrats mycket. Fortnox och Visma är de stora, men kostar en del varje månad. Det finns nyare alternativ som satsar på enkelhet och lägre pris. Jag bygger själv ett (bokforgratis.se) som är helt gratis för svenska aktiebolag — med AI-stöd för automatisk kontering enligt BAS-kontoplanen. Tanken är att man inte ska behöva vara redovisningsexpert för att bokföra rätt.
5. Support. Som Vanessa nämner kan supporten vara avgörande. Testa gärna att ställa en fråga till supporten innan du bestämmer dig — då ser du hur snabbt och bra de svarar.
Mitt tips är att testa 2-3 program parallellt med samma transaktioner under en månad innan du bestämmer dig. De flesta har gratis testperioder. Lycka till!