Kommission i butik, någon med erfarenhet?

57
Någon som har erfarenhet av att sälja (lämna) produkter till butik där de säljer dessa på kommission? Hur vanligt är det? Har hört att det förekommer ganska flitigt i många branscher då butiken kanske är osäker på om produkten kommer att sälja. Jag hör gärna om era historier och erfarenheter inom området, allt är av intresse! Marginaler, avtal mm.
2360
49
Ofta ger jag bort saker till kyrkan för vidarebefodran till idag Lettland, där det delas ut till oika delar av landsbygden runt Jelgava. Det sker genom en stiftelse i Stora Sköndal i Södra Stockholm.  En gång för ca 15 år sedan startade en bekant en sådan butik  och fick mina saker så att det fanns lite mer. När butiken tagit sitt blev det inte så mycket över till mig vilket är förståligt så jag fortsatte att sända till kända verksamheter istället. Några av dessa driver det idag mer som affärsverksamhet så dessa har jag avslutat kontakterna med. Så har man rätt sortiment så verkar det fungera i Stockhomstrakten.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
57
Hej Lars och tack för ditt svar! Det jag undrar över i mitt inlägg är dock ej att skänka saker. Varför jag skrev "lämna" är ju för att säljer butiken produkterna på kommission har du ju egentligen inte sålt något till butikerna. De arbetar bara för dig med att sälja produkterna och tar en bit av kakan själva. Ledsen om jag var oklar i mitt inlägg. Tack ändå för ditt svar!
2360
49
Jag såg ett reportage för ett antal år sedan där man gjorde som du sa. Även där kände jag innehavaren som sa att det var alldeles lysande affär att göra så. Hennes kkunde köpte dyrt använde några gånger och lämnade in för försäljning. Fick en bra hacka istället för att byta lägenhet(till större) med större garderob.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
190
Lars Arenander verkar väldigt mycket inne på att lämna till second hand affärer - där kan man med gott samvete kräva minst 50% av försäljningspriset exklusive moms om det går på kommission.[br][br]Dock gissar jag att du menar nyproducerade varor? Det beror helt på vilken typ av vara det rör sig om, eller mer precist - var den "värdeskapande" processen ligger. En del varor kostar mycket att producera men är sedan hyggligt lättsålda, andra varor kan vara ganska enkla att producera men kräver mer resurser för att bli sålda (till exempel en aktiv försäljare)[br][br]Försök uppskatta om det är du som producent eller försäljaren som får lägga ner mest resurser på varan och att få den såld och dela sedan upp försäljningspriset utifrån insats. Plus att du skall ha en (betydande) premie för att du och inte försäljaren står för risken.
758
9
Idag är det ganska vanligt med kommissionsförsäljning.[br]EAN-koden styr allt och när varan går igenom kassan, så får du betalt för din vara.[br]Nackdelen är att du bli den som står för lagret i butiken och de varor som snattas[br]är lika med noll för din del.[br]Det är heller inte ovanligt att butiken kräver att du även ska packa upp dina egna varor[br]och sedan ställa dom på anvisad hylla.[br]Ungefär så :o[br]Och JA, jag har egen erfarenhet av detta och det kostar stora pengar att förse butikerna[br]med varor som inte alltid säljs och erfarenheten säger mig också att när butiken inte[br]har behövt betala för en vara, så minskar också intresset av att aktivt sälja den.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.