handla på postförskott som enskild firma

4
Hej alla.
Har precis startat min enskilda firma och har köpt in lite prylar för att dra igång. Jag har pyntat in 5000kr från egen ficka i företaget, och har köpt lite datordelar jag kommer behöva i mitt it-företag.

Utan att tänka mig för så beställde jag häromdagen ett nytt grafikkort. Detta tog jag som företagare, eftersom det är till företaget, rendering och sådant. Råkade dock klicka på postförskott och inte faktura. Jag använder fakturamodellen i min redovisning, och inte den förenklade kontantmodellen. Min fråga är då bara. Jag har bla köpt in ett bokföringsprogram som jag bokfört två gånger, (som brukligt). En gång när jag fick programmet och fakturan, och då specat ing. moms osv. Och sedan en gång till där jag minskar lev. skulder och motkonto blir då företagets bankkonto 1930.

Men hur bokför jag köpet på postförskott? Som det är nu så har jag inget bankkort eller liknande som är knutit till företagskontot jag har i banken. Utan jag har tänkt sköta alla finanser (utbetalningar iaf) via internetbanken. Givetvis har jag skaffat ett bankgiro som är kopplat till mitt företagskonto, men det är en annan sak.

Blev lite ställd här. Var säkert 10 år sedan jag läste ekonomi, och då bara två år på gymnasiet. Hur gör man som sagt vid kontanta inköp eller som i fallet ovan, postförskott? Har ju ingen "kassa" precis. Då hade saken varit biff.
1324
4
Du betalar kontant ur privata pengar. Sedan bokför du "Egen insättning" konto 2018 istället för 1930 i bokföringen. [br][br]Hans[br][br]
4
Tack för svaret. Finns det någon möjlighet att använda de pengar jag redan satt in på företagskontot? Dessa borde jag väl kunna ta ut för att sedan göra som du säger?  Hur bokför man det i så fall? Eget uttag (vad det nu är i kontoplanen) och motkonto 1930?
1324
4
[quote author=twebbas link=topic=7113.msg33127#msg33127 date=1274199579][br]Tack för svaret. Finns det någon möjlighet att använda de pengar jag redan satt in på företagskontot? Dessa borde jag väl kunna ta ut för att sedan göra som du säger?  Hur bokför man det i så fall? Eget uttag (vad det nu är i kontoplanen) och motkonto 1930?[br][/quote][br][br]Japp. Eget uttag 2013[br][br]Hans
4
Helt underbart. Tack för svaret. Vilket kanonforum jag hittat.  :bravo[br][br]Ber om ursäkt för nybörjarfrågorna.  :-*[br][br]Tack så mycket Hans!
4
Kom och tänka på en sak. Frakten, räknar jag den som en del utav kostnaden (när jag handlar utav andra företag) eller ska den redovisas särskilt? I så fall hur?[br][br]Exempel. Inköp utav skrivare. Nettobelopp. 1319,20. Frakt 47.20 Exp. AVg 40 Moms 351.60 Att betala 1758kr.[br][br]Köpte dock med faktura i det här fallet ovan.[br][br]Edit. Hittade svaret i forumet. (letade lite). Frakten, vid inköp räknas som en del utav kostnaden så den bakas i och bokförs på samma konto. Det är annorlunda vid försäljning med speciellt konto för detta. ;)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.