[quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34138#msg34138 date=1279801760][br]Jag gör till viss del samma sak, men enbart internt.[br][br]Avinstallera allt skräp som kommer med, installera och konfigurera program (brandväggar, vpn, antivirus, kontorsprogram, affärssystem, etc). Montera på plats, koppla in nätverk, skärmar, dockningsstationer...[br][br]Hos en privatperson kan jag tänka mig att det behöver konfigureras bredbandsdelning, trådlösa nät med hyffsad/ok säkerhet, ställas in surf-filter om man/kunden anser att internet bör begränsas/övervakas. Installera Firefox/Opera/Chrome istället för IE som default-browser samt brandväggar, AV, Office...[br][br]Vill du komma undan Windowskostnaden finns det alternativ som är helt gratis och många gånger bättre, framförallt om det bara gäller surf/mail/kontor. T ex Linux/BSD, personligen gärna med KDE, Kiosk mode om det inte ska gå att göra fel och komma åt saker som inte behövs.[br][/quote][br][br]Ja det är svårt när så många köper bärbara, det är lite svårt att bygga sig en egen! Jag är inte lika intresserad av att ta bort programvara som HP exempelvis lagt in i deras datorer, som att bara installera nödvändig programvara i en dator jag själv konfigurerat... men vad ska man göra...[br][br]Haha, "framförallt", eller rättare sagt enbart surf/mail/kontor? Om ens det?[br]Jag är inget stort fan av Linux, inte heller särskilt kunnig inom området![br]Men att det skulle vara bättre än Windows, iom det enorma stödet för programvara osv, kan jag inte tänka mig.[br]Visst ska man BARA surfa så, men det kan ju hända att användaren vill installera något roligt program, vilket i väldigt många fall kommer kräva Windows.[br][br]Det är uppfattningen jag har fått iallafall.[br]