När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Jag driver ett aktiebolag tillsammans med två andra. Vi har kommit överens om att köpa en dator till mig som ska användas i verksamheten. Jag ska själv betala den då vi inte vill ta av företagskassan.
Hur bör vi då göra detta på smidigast sätt? Ska jag göra en insättning av aktiekapital i företaget, och sedan köpa datorn därifrån? Eller ska jag köpa den privat, och sedan bokföra som egna utlägg eller motsvarande? Någon som har ett vettigt förslag? Är ny med att driva företag så har inte riktigt koll.
Jag vill alltså att datorn ska stå på företaget, men den ska indirekt finansieras av mig privat.
Det låter ju som att företagskassan är ganska liten, och då misstänker jag att ni kommer att fortsätta betala lite själva då och då.
Skapa tre ägarkonton så kan ni lätt hålla reda på vem bolaget är skyldigt vad.
När du köper en sak till bolaget för privata pengar så tar du alltså pengarna från ditt ägarkonto, istället för företagskontot. Då uppstår en skuld till dig som du sen har möjligheter att ta tillbaka när företagets ekonomi tillåter.
Tänk bara på att dom här ägarkontona aldrig får ha ett positivt saldo, för det skulle betyda att ni är skyldiga bolaget pengar, och det är inte tillåtet.
Hej Ingvar,
Tack för svar.
Du har rätt i att kassan är ganska liten. Skulle du bara kunna vara vänlig att förklara hur detta då skulle bokföras rent konkret? Och när du refererar till ett ägarkonto, är detta då ett fysiskt konto som vi bör skapa via vår bank eller är det bara ett virtuellt konto som vi skapar i vårt bokföringsprogram?
Tack!
Det är bara ett konto i bokföringen. Man brukar normalt använda 2893 som ägarkonto, och är man fler så kan man ju bara fortsätta med 2894..osv.
Köper du en dator för privata pengar, säg att den kostar 20 000 ink moms, så blir det:
2893 K 20 000
1641 D 4 000
5410 D 16 000
Du plockar alltså helt enkelt pengarna från ägarkontot istället för företagskontot.
I exemplet har det ju då uppkommit en skuld till dig på 20 000.
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.