Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.
Där satt jag och gungade bland molnen och spanade efter någon lucka i molnen, allt var totalvitt. Efter kanske 10 minuter såg jag från hög höjd centrum på byn och riktningen var mot en berömd lagun som skönt nog visade sig innan jag kom till bergen bakom. Jag gjorde en sväng och påbörjade landning som skedde stående bland stenar.
FOKUSERING, TRÄNING OCH MYCKET TUR BEHÖVER MAN VAD MAN ÄN HÅLLER PÅ MED. DETTA VAR BARA ETT KLOKT BESLUT, MER FÖLJER.
I mitt fall drev jag ett förlustföretag i nästan 20 år. Jobbade bokstavligt dygnet runt varje dag under de här åren, slet ut kroppen och levde i fullkomlig misär jagad av alla upptänkliga myndigheter.
Helat tiden med tanken att 'snart vänder det'. Och det gjorde det iofs de sista åren, men då var jag så utsliten så det gick inte att ta vara på förändringen, och en dag så tröttnade jag, stängde dörren och gick därifrån.
Det var nog mitt livs klokaste beslut.
Drog istället igång med djuruppfödning och köttförsäljning. Gjorde med hjälp av allehanda experter upp kalkyler som skulle fungera. Efter 4 år utan vinster så satte jag mig ner och gjorde en kalkyl som utgick från verkligheten, och insåg strax att det inte ens teoretiskt gick att få ihop det. Veckan hade behövt ha 9 dagar.
Tog omgående beslutet att lägga ner.
Så i mitt fall har nog dom klokaste besluten handlat om att lägga ner verksamheter som inte har en chans.
Dom här erfarenheterna försöker jag nu använda i mitt nuvarande yrke.
Till 70 årsdagen nästa år ska nytt företag till som kommer att skapa flera jobb i Sverige.
Vi är säkert många som inte ville lyssna på gubbarna när vi var unga, och nu är vi själva snart de där gubbarna som man inte vill lyssna på.
Så det är en rätt svår balansgång att ge lagom mycket råd.
När jag var liten berättades det för mig när min morfar var kapten i Boden under kriget och ibland var väl maten inte alltid till belåtenhet. Mer klagomål skulle leda till mindre intressanta uppgifter för vederbörande och en mörgon så kunde morfar höra detta. Det var den sämsta gröt jag ätit vidbränd ........ Han får i ögonvrån se kaptenen som hört allt men ännu ej sagt något MEN DEN VAR JÄKLIGT GOD. Den soldaten höll han ett öga på och han visade sig vara en man med snabba reflexer och en handlingens man.
Att vara enmansföretagare elller liten kan ibland vara en guldgruva för just SNABBA BESLUT.
Fyll på med kloka beslut ni som har, och visa den bra sidan!
Året var 1988 i december strax innan man skulle ändra bilarnas totalvikt för lastbill till 3500 mot 3000Kiilo. Så jag köpte en Chevyvan vägande 3005 kilo och fick dra av hela momsen. När jag sedan åkte med den genom Tyskland var jag den enda och fabrikerna jag besökte togs jag emot utav självaste VD:arna och fick därigenom agenturer till Sverige som jag hade otrolig nytta av. Det är inte bara där storleken har betydelse utan som företagsinredare såg jag genast hur företaget mådde. Storleken på skivan, om det var 2 eller 3 cm bordskant, så enkla saker som skrivborsstolens höjd, mm. Jag fick många förtoenden från ledningen av dessa företag och ett och annat hamnar här.
DET HAR VARIT ETT KLOKT BESLUT, det är klart jag behöver inte jobba ihjäl mig längre på gamla dar.
Från den15 juni 2017 ska inrikespriser gälla i hela EU.
Mitt råd är att innan du fattar ett investeringsbeslut sätta dig ner och utvärdera hela din ekonomiska situation - särskilt om du inte har gjort en ekonomisk plan tidigare.
Det första steget till framgångsrika investeringar är att känna till dina mål och tolerera risker - antingen på egen hand eller med hjälp av en finansiell expert. Det finns ingen garanti för att du kommer att tjäna pengar på dina investeringar. Men om du får fakta om sparande och investeringar och följer en smart plan bör du få ekonomisk trygghet under åren och njuta av fördelarna med att förvalta dina pengar. Kolla in den här länken som jag hittade om du vill lära dig mer: INVESTERAI.NU
Observera att alla investeringar innebär en viss risk. Om du planerar att köpa värdepapper - till exempel aktier, obligationer eller värdepappersfonder - är det viktigt att du förstår innan du investerar att du kan förlora en del av eller alla dina pengar.