STORA lämna Sverige tråden - flytta till annat land

338
19
Jag tycker inte framtiden för Sverige ser så lovande ut. Att betala världens högsta skatter och sen ändå inte få bättre vård, skola och andra förmåner än vad vi har, det får mig att kolla på andra länder att migrera till.

Men utan att bli för politiska, så vill jag ha åsikter och tips från er. Kanske har du redan flyttat, eller tänker som mig, att det är nog nu.

Jag driver några sajter på Internet och med mycket lägre skatter så räknar jag med att vi kan leva på det. Jag har fru och två barn så vi har fyra stycken munnar att mätta.

- Vilka länder är bäst och varför?
- Hur löser man bäst en sjukförsäkring? (vet att sjukvården i vissa länder kräver en försäkring för att inte bli av med alla pengar man har.)
- Hur sköter man fakturering och betalningar på ett smart sätt när man väl är världsmedborgare - bank, paypal eller annat sätt?
- Andra tips eller erfarenheter - hur tänker du?
1009
85
Det är väl inte bara dåligt med Sverige. Det beror ju helt på i vilket stadie i livet man är och vad man har för behov av det gemensamma. Tex kan väl USA vara toppen om man vill satsa och göra karriär eller köra företag, men tänker du skaffa barn så är det noll betalda föräldradagar och du ska vara glad om du får vara kvar på jobbet ifall du vill vara hemma med barn lite (men det är nog värst för mamman). Vill du ha barn på dagis eller liknande kan man räkna bort ena förälderns lön i många länder. Vill du plugga på universitet får du hålla tummarna för att ha rika föräldrar i många länder. Vill man ha ett "normalt" liv och jobba mm så kanske Norge är bra. Det är väl lite som Sverige på 80-talet känns det ibland. Men man verkar inte stressa allt för mycket, ok lön även för enklare jobb, ok sjukregler. Och det blir inte så stor skillnad mot Sverige så man känner igen sig. Dock funkar det nog inte om man ska leva på några mindre web-sidor då allt är så dyrt där. Annars är det väl många som flyttar till typ Thailand när de är lite äldre, men sedan flyttar hem till Sverige igen när det är dags att nyttja vården igen. Då är det väl just den billiga vården och även närhet till nära och kära som lockar gissar jag.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1467
187
Det är lätt att tro att det blir så mycket bättre i ett annat land, men sen när man väl är på plats så är det en byråkrati som man aldrig kunde drömma om. Jag har haft lite kontakter med engelska bolagsverket på senaste tiden, och deras smidighet ligger ju ljusår från vårt svenska, som man ändå tyckte är rätt stelbent innan. Banker och sånt är väl annars det minsta problemet iom internet. Häromdagen studerade jag möjligheten att starta företag i Polen, och det var ju en slående likhet med hur det funkar här hemma. Så det enklaste är väl att du reggar ett bolag i ett stödområde i norra sverige... :)
338
19
Jag har bott utomlands i 10 år innan så vet hur bra sverige är. Världens bästa land! Men hur länge? Om 5-10 år tror jag inte det är så bra. Redan nu är vårdköerna låååånga så hur billig är vår "gratis vård" med tanke på skatterna vi betalar. Lär inte bli bättre när man ser hur landets sköts idag. Har även drivit bolag i UK så vet byråkratin. Svenska myndigheter framstår som lysande stjärnor jämfört med alla de erfarenheter jag har från andra länder. Men jag tror ändå vårt land är på väg ner i diket. Tänkte länge det skulle lösa sig men nu hör jag fler och fler som inte tror på en framtid här vilket bekräftar det jag känt en längre tid. Norge är intressant. Även Finland känns som ett bättre alternativ än sverige om EU faller samman vilket inte är så otroligt. Såg ett program på SVT från st bartolomeus. Verkar fantastiskt men dock väldigt dyrt. Thailand, Filippinerna och liknande länder där nere känns för struligt- har bott och rest där mycket med. Ingvar vad menar du med - "bolag i ett stödområde i norra sverige" ? Får man extra bidrag om man startar företag där? :) Hade varit intressant att höra om någon har tips om internationella sjukförsäkringar för en hel familj och vad det kostar.
1467
187
Det som jag alltid uppfattat som det stora problemet i Sverige, och jag uppfattar det som växande, är att vi har ett tjänstemannastyre. Och det är ju i sig helt i sin ordning, det är så systemet är uppbyggt. Politikerna fattar beslut och stiftar lagar, och sen ska tjänstemännen på myndigheterna använda dom i sina kontakter med företag etc. Men här går det ofta snett beroende på att lagar och föreskrifter ger utrymme för tolkningar. Tolkningar som den enskilde tjänstemannen kan göra utifrån sina personliga åsikter och annat. Jag fick själv bygga om min livsmedelslokal varje gång kommunen bytte handläggare och den tolkade lagen på ett nytt sätt. Sånt här är ju naturligtvis horribelt, och jag anar en ökning av fenomenet i takt med att människor blir mer polariserade med tvärsäkra åsikter som sen följer med dom in i yrkesrollen. När det gäller stödområden så är det ju så att det är rabatt på arbetsgivaravgiften i olika stödområden i glesbygden. Vanligen 10% vill jag minnas, dock med en viss beloppsgräns uppåt. Det är bara att googla *skatteverket stödområden*. :)
1009
85
Hej Jan-E, Vad är det för ställe som lockar? Är det Finland eller Norge eller en tropisk söderhavsö? Allt beror ju på i vilket stadie man är i livet. Sedan, som jag skrev om tidigare, kan ju det bästa för en själv vara att kombinera. Som Svensk har man ju alltid möjligheten att återvända om behovet uppstår. Man har nog bättre utgångsläge än de som är födda i många andra länder. Sen stämmer det att vårdköerna kan vara långa. Men man kan ju ha en försäkring här. Själv fick jag väldigt bra hjälp via företagshälsovården vi var anslutna till. Och man vill väl inte att något vårdbolag (kommunalt eller privat) ska sköta om en på äldre dagar... Den biten är ju inte rolig att tänka på.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
338
19
Det går så klart att bo stora delar av året utomlands och inte klippa banden. Men har man verksamheten i Sverige blir skatterna ändå här väl. [url=http://lp.australiagsm.com/newG_lp/AustraliaGSM/AGSM_Opportunity_knocks_formal?af=gsm_2159&utm_subid2=SE_0810_Regular]Jag fick denna reklam i mitt flöde på Facebook.[/url] - Facebook har bra koll på vad man söker efter :vissla Australien har bra klimat men är samtidigt civiliserat jämfört med det flesta andra länder. De har lite annan strategi med. De söker efter drivet folk vilket så klart bådar för en bättre framtid för landet än t ex Sverige som har öppna gränser. Jag är nog mer praktisk vad gäller det som lockar. Klimatet kommer sekundärt - korruption och sånt vill Luther inom mig slippa i största möjliga mån :) Kanada verkar med som ett bra land men känner inte till så mycket om det.
367
28
Ingvar. Din analys av tjänstemannastyret är klockren- Tyvärr så avskaffades det s.k. Tjänstemanna-ansvaret för många är sedan där man kunde väcka talan och komma åt begågna tjänstefel. Numera praktisk taget omöjligt. Det finns en växande rörelse på nätet som lobbar för återinförande av tjänstemanna-ansvaret.
Redaktuellt
2360
31
Jag var bara en signatur från att emigrera till Australien omkring 1970 Landet ordnade med flyg och bostad i Adelane under ett år samt returresa om man så önskade. Med barn, företag i gamla stan och ett hus i antågande vägde det över att stanna kvar i Sverige. Med lägenhet i Riga/Lettland åker jag numera för att skölja av mig Sverige och vore jag yngre skulle jag flytta dit. På vintern åker jag till södra teneriffa som jag besökte första gången 1980 och halva året minus 1 dag kommer jag variera dessa länder. Tjänstemannaansvaret som man tagit bort har slagit hårt åt mig via Skattemyndigheten som utan vidare kunnat begå grovt tjänstemannabrott, stöld, bedrägeri, urkundsförfalskning. Högföräderi mot landet för att skapa kaos för företagare, mm. så det gäller att klona sig för att vara kvar här. Om jag var ung skulle jag sticka direkt. Men nästa gång blir jag 70 år. Sverige har nästan redan kollapsat och nästa år blir det än värre.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
338
19
Har pratat med lite folk och läst på mer och fått fler tips. Att starta ett bolag i Hong Kong är tydligen enkelt. Bor man inte där sen betalar man 0% i skatt och sen får man kolla hur det fungerar i det landet man är skriven. I vissa länder som t ex Filippinerna betalar man heller ingen eller låg skatt så det går att komma undan höga skatter för den som vill... Det tillkommer en del småkostnader för bokföring och andra avgifter i Hong Kong men det verkar röra sig om några tusenlappar/år. Min andra fundering var kring en sjukförsäkring och jag hittade denna sidan www.brokerfish.com En internationell försäkring för 2 vuxna och ett barn kostar ca 1000-1500kr/månad och då ingår evakuering om man befinner sig i ett u-land plus en massa annat, så kostar inte så mycket som jag trodde att det skulle. Läst på lite mer om Nya Zeeland som verkar intressant. ungefär samma levnadskostnad som i Sverige. Kostar en del att flyga till och från landet dock och tar lång tid så inget man åker till och från hela tiden. Australien kan vara fördelaktigt om man har barn som ska gå i skola. Det verkar vara billigt, om inte helt gratis, även om man inte har permanent uppehållstillstånd.
2360
31
Åker i i veckan över till Riga/Lettland med båt 2 manshytt 580:-. Där kommer jag göra en del affärer samt se om läget förändrats mycket sen senast jag var där. Att bo och leva där är mycket billigare än Sverige även om vissa sakrer blivit betydligt dyrare sedan jag var där första gången 1995.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1009
85
Hej, Försäkringen låter billig. Ingår allt om man blir sjuk eller skadad och måste uppsöka läkare då? Har du koll på hur det fungerar med svensk pension om man flyttar ut? Måste man bo mer än 6 månader i Sverige för att få den?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
338
19
Där ingick nog inte sjukvårdsbesöken i det priset. Man kan säkert lösa det men får väl samtidigt ta en kalkylerad risk. Är man relativt frisk är det inte så ofta man behöver besöka vården och jag har aldrig betalat mer än 1000kr inkl. medicin vart jag än befunnit mig i världen. Den försäkringen var för mer akuta och allvarliga saker. Angående pensionen så har jag en kompis som är pensionär som bor 3 månader i Sverige och resten av året i väl valda länder för att få rätt temperatur och inte för mycket av en och samma kultur... :) Så det ska inte behövas att man bor här 6 månader eller mer. Men är kanske en tidsfråga hur länge det håller om fler flyttar samt att invandrare spenderar sina sista år i annat land och spenderar pengarna där.
1
Vad är nackdelarna med att flytta företaget utomlands? Blir man av med pensionen eller liknade. Vad händer om man måste stänga ner företaget? Vad för regler gäller, jag kommer ha kvar kundbasen i sverige? Främst av allt hur går man tillväga? Jag kan inte hitta mycket info på hur man faktiskt går tillväga trots massiv sökning. Jag har enskild firma. Personligen skulle jag föredra att göra det stegvis, så man inte lämnar allt bakom sig i ett hafs. Är det då kanske bättre jag börja med att arbeta utomlands men ha kvar företaget i sverige?
Anonym
Det är jättebra om du redan från början ser dig som just världsmedborgare.....med vetskapen att ca 98% av alla övergrepp och kränkningar här i världen begås av en nationell myndighet, 2 % av en bekant eller nära släkting och 0,0001 % av en för offret helt okänd gärningsman. Världen står inför den största ekonomiska kris någonsin och namnet på den är: den geopolitiska finanskrisen.....kort sagt att vi har för många, för stora, för galna, för vidlyftiga eller ineffektiva administrationer. Demokrati är valfrihet och den kan du idag bara hitta i den sfär av konkurrens som finns mellan nationsstaterna.....jag anser t.o.m att det är ditt samhällsansvar att också konkurrens utsätta dem. Därför skall du inte välja ett land utan se världen som ett smörgåsbord där du bara plockar/ placerar på godbitarna. Det finns flera organisationer som kan hjälpa dig bli riktigt bra på detta. Det finns globala trender att konkurrera med förstås men då jag av erfarenhet vet att Svenskar är relativt kapitalsvaga redan från början och i första hand inte väljer på samma grunder och mål... detta gäller väl ändå mer hädanefter då Sverige nu inför exitlagar vilka innebär "rip off" på alla som försöker eller t.o.m har lämna landet då Sverige har skattelagar som även gäller i alla andra länder om inte det landet också har exit-lagar....och det är det naturligtvis nästan ingen som har. Det bästa är om du väljer gå ihop med andra svenskar och driver varje lands-del tillsammans i kluster. Danskar och Norrmän är oerhört duktiga och framgångsrika på detta. Att fly Sverige nu är mycket bättre än när alla andra också tvingas, och speciellt om du siktar på grannländer som redan skriver om avtal och regler för att med militär kunna stänga gränserna mot Sverige när krisen här kommer. Precis som Sverige gjorde mot dem vid 2.a världskriget....vilket de med svek ff minns väl.
2360
31
Är pensionär sedan många år och de drar skatten, bara ett problem, de drar över 900% för mycket.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
29
[quote="Anonym" post=75499]..med vetskapen att ca 98% av alla övergrepp och kränkningar här i världen begås av en nationell myndighet,[/quote] Kan du utveckla det? Vad baserar du det på?
28
Det är väl dokumenterat inom MR branschen som generella globalt och i x-akt nationell statistik. Så det ser ut överallt.....Avgörande för vad som är ett övergrepp baseras på internationella konventioners lydelse och WHO´s individ definition. Det står tex att allt skatteuttag över 50% är ett MR brott som undergräver demokrati och individens oberoende och valfrihet...vilket väl de flesta Svenskar förstår..... och då skall det för jämförelse räknas från bruttolön inkl sociala avg (65000) Utplånad äganderätt och Dubbelbestraffning är ett annat högst lokalt Svenskt systematiskt brott som utmärker landet som ett av de inhumanaste på planeten. Ur MR synvinkel är Sverige ett slavskepp helt tjänstemannastyrt där individen i stort inte har någon som helst möjlighet påverka väsentliga saker. Är dessa övergrepp något folket verkligen vill ha och eftertraktar är väl det enklaste att man inför riktig demokrati och vips så är allt legitimt .....om än ff individualistiskt självplågande ur våra ögon.
5
1
Jag tycker faktiskt om Sverige och det finns ganska många bra företag här, så jag skulle faktiskt inte flytta här ifrån, eller hmmm... kanske men det är bara om det skulle bli kaos. Jag tycker att det inte är kaos just nu så det är ganska bra i Sverige dessutom finns det ju många nya företag som växer upp just nu. Jag har nyligen svarat på en marknadsundersökning av ett av dom nyare företagen och jag tycker det ser positivt ut.
28
Att flytta utomlands är inget man skall överväga …..det är nånting man måste göra.... och det så snabbt som möjligt. Sverige är redan som land ur människorättsperspektiv att jämställa med länder som Nordkorea. Införandet av exitlagar, höjda skatter och ökade regleringar och tjänstemannastyrning på alla områden, är sånt de flesta redan vet och känner av då det ingår i den offentliga bilden...men där ute i verklighetens skeende är bilden etter värre. Utplånad kontraktssäkerhet samt välorganiserat Deep state förfarande där myndigheterna och deras samarbetspartners bryter mot lagar, och domstolar/ mainsteam media mörklägger är i dagens Sverige standard och då skall man veta att de riktigt stora problemstartande skeendena som konkursat Kommuninvest eller borgensinlösen av AP fonderna ännu inte skett, men som alla vet... kommer närmre...Att de flesta grannländerna skrivit om Schengenavtalet så de nu har rätt att med militär stånga gränsen mot Sverige NÄR krisen kommer är bara en i raden av saker som visar var man inom kort inte bör befinna sig.....varför vi därmed helt kan lämna övervägande frågan. Det största problemet för de som lämnat landet under de senare åren, så är det Svenska statens åtgärder av förföljelse och hindrande/ underminerande/ isolerande terror som är det man måste prioritera till det viktigaste att hantera. Att de nu även börjat hämnas på de i familjen/vännerna som stannar kvar är något man också måste lägga till i bilden. Deras aggressivitet utgår mestadels från signalspaning vad vi erfar, men räkna med att stöta på många trevliga personer i många skepnader. Vi rekommenderar att ha fake-varianter av historier ni sprider runt er och med kontrollpunkter i informationen, så ni på avstånd opåverkat kan se och följa deras agerande..... Flera länders regimer har redan börjat prata om att sätta terror stämpel på beteendet så tveka inte att skriva ner/ fotografera det du upptäcker och lämna till dem.
28
Jag glömde kanske det viktigaste.....I Sverige har man nu även börjat göra så att Bankerna vägrar låta kunden lösa sina lån även om det enligt lag och avtal skall finnas den möjligheten...men eftersom det inte finns någon påföljd och domstolarna vägrar ta upp sådana mål så är det inte ett beslut som är ditt....att få dina pengar ur Sverige är snart i praktiken omöjligt varför du mer och mer får se ditt kapital som en resurs för banken att kunna plocka när de krisar eftersom de nu har rätten att ta kundernas pengar för att täcka sina förluster....och när detta gjort sitter du kvar utblottad eftersom Sverige valt att inte ha regeln om att varje person skall få behålla 100 000 eur. Och javisst dina lån har du ju kvar att betala naturligtvis för de försvinner inte i en krisande bank...
2
Hej! Tvärtom flyttade jag till Sverige) det var mycket svårt att bestämma sig för att flytta, eftersom det finns släktingar i ett annat land. Men jag bestämde mig för att radikalt förändra mitt liv och bestämde mig fortfarande för att flytta. För att vara ärlig trodde jag inte att jag hade så mycket saker))) vet du vad den svåraste delen av rörelsen är? Nej, inte för att överleva flytten, men för att överföra dina tillhörigheter. Jag har letat efter en vanlig lastbärare under mycket lång tid. Till slut stannade jag vid [url]https://www.flyttfirmaistockholm.nu/[/url]. det var otroligt svårt att samla alla saker. Allt transporterades bra, ingenting var trasigt.[/url]

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.