Nu kommer jag med en komplicerad fråga men någon här kanske vet svaret. Fick svar av en stor redovisningsfirma att detta var något som var för svårt för deras avdelning, och att vi skulle ta till experthjälp. Hoppas det sitter någon expert i detta forum! 🙂
Sammanfattningsvis har vi väldigt mycket handel med utlandet. Speciellt USA och Kenya.
1. Första frågan är hur vi ska bokföra inköp av tjänster och momsen vid inköp från företag i Kenya och USA?
På de kvitton vi får så står det ingen moms specificerad, utan bara total summan.
2. Hur bokför jag tjänsterna och momsen vid utbetalning från Amazon I USA, och Storbritannien? (vi fakturerar inte utan de betalar ut till vårat konto) Vi säljer eböcker samt några tryckta böcker) Det är inte vi som trycker dem, det gör Amazons dotterbolag.
Här är amazons uttalande om skatterna (Direktöversatt av googletranslate)
Amazon parterna (eller deras dotterbolag) ansvarar för insamling och överföring alla eventuella
skatter som läggs på deras respektive försäljning av digitala böcker till kunder. Du är ansvarig för
eventuella intäkter eller andra skatter förfaller till betalning till följd av utbetalningar till dig av en
Amazon part enligt detta avtal. Följaktligen, om inget annat anges, de belopp som på grund av
dig nedan är inklusive alla skatter som tas ut för sådana betalningar. Amazonas Parterna hävdar
sig dock rätten att dra av eller undanhålla någon och alla tillämpliga skatter från belopp som av
dem till dig, och de förfallna beloppen, som minskat med dessa avdrag eller nekanden, kommer
att utgöra full betalning och avveckling till dig.
Som jag uppfattar det så står dem för moms inbetalningen? Jag har lämnat in en skatt information till Amazon och nu står det *Applicable withholding rate: 0%. Så som jag tolkar det betalar vi inte någon skatt i utlandet.
Väldigt tacksam om någon kan hjälpa mig med dessa frågor. Jag bokför i Visma eEkonomi.
Med vänlig hälsning
Peter