Observera: Inlägg i forumet publiceras omedelbart utan redaktionell förhandsgranskning. De omfattas därför inte av utgivningsbeviset för Företagande.se. Redaktionen kan i efterhand granska och moderera inlägg, men du som skribent ansvarar själv för innehållet.

Senast uppdaterad för 8 år sedan
Medlem
14

Bokföra förmån utan löneuttag

Hej,

Jag har nystartat AB inom konsulting och har ännu inte fått igång ekonomin så jag kommer inte ta ut lön i maj, kanske inte i Juni heller.
Dock har jag i maj fått en faktura på sjukvårdsförsäkring som innebär lite förmånsbeskattning.

Antar att jag skall köra ut löneunderlag med bara förmånen i Maj, det blir dvs registrerat som bruttolön för skatteunderlag men ingen skatt dras pga 0 (noll) kr i lön.
Är det rätt uppfattat?

/ Joacim
Nykomling
3
På förmån skall alltid skatt betalas.
Men i ditt fall då du ej tar ut någon lön så blir det lite problematiskt rent praktiskt i bokföringen. Du kommer inte att få ihop debet och kredit om du inte lägger på lägger på en lön som motsvarar skattebeloppet. Höjer du den skattegrundande beloppet (bruttolön + förmån) höjs även din arbetsgivaravgift vilket inte är så roligt.

Därför är smidigaste sättet för att undvika onödig beskattning att enkom ta upp förmånen och räkna arbetsgivaravgift på den, och inte ta upp någon skatt. Däremot måste skatt betalas och detta får du istället göra på din privata inkomstdeklaration, du kommer därav få en restskatt vid årets slut. Se nedan exemepl på hur du deklarerar detta i arbetsgivardeklarationen:

Förmån: 4 000 kr
Arbetsgivaravgift: 1 257 kr
Skatt: 0 kr
Att betala: 1 257 kr
Vill du delta i diskussionen?

Logga in eller registrera dig för att skriva inlägg och delta i diskussioner.