Senaste inläggen

Hur bokför jag momsen i bokslutet?

Hej!

Jag behöver hjälp med hur jag ska bokföra momsen i min enskilda firma. Det gäller inför bokslutet då den väl måste nollas på något vis för att inte ligga kvar nu till 2017??
Mitt bokföringsprogram och jag kommer inte riktigt överens...
Jag bokför den annars varje månad för att ha koll och inte glömma något ;-)

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Examensarbete gällande familjeföretag (magisternivå)

Hej,

Är ni ett familjeföretag eller äger en familj minst 50% av rösterna i företaget? Då vill vi ha era svar!

Hur fattar familjeföretag beslut gällande rekrytering av medlemmar till sin ledningsgrupp och vad som påverkar detta beslut. Det är i stora drag vad vår magisteruppsats på Linnéuniversitetet i Växjö handlar o...

Kategori: Allmänt

Varför måste enskilda firmor applicera kalenderår?

Hej,

Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med mina frågor.

- Varför enskilda firmor måste applicera kalenderår som räkenskapsår? Jag förstår att det är till största del pga av att sin enskilda näringsverksamhets resultat skattas tillsammans med inkomstlaget tjänst/deklaration. Men, vad finns det för fler aspekter?
...

Interrimskuld

Vi bokade en Interrimskuld/Upplupen kostnad år 2013 (2990/6530 - 5000 kr). Vi missade "boka bort" Interrimskulden under 2014. Och nu ligger denna kvar kvar i bokföringen varje år. Bokslut är ju gjorda och omöjligt att gå tillbaka och korrigera. Hur gör vi här och nu?!?!?

Evigt Tacksamma för Behjälpligt Svar.

Tjänst från utland v.s. import - vad är fördelaktigast?

Hej!

Jag planerar i min enskilda firma att köpa in laboratorieanalyser från USA och sälja vidare till kunder i och utanför Sverige. Jag var på besök hos Skatteverket och ställde specifikt frågan ifall detta räknas som tjänst eller vara och fick svaret att jag fick avgöra det själv eftersom det i dessa fall rör sig om både vara och tj...

Hur "nolla" negativt värde på konto 1510 Kundfordringar?

Jag trodde att jag började bli klar med bokslutet och redo att deklarera men nu har jag konstaterat att jag har ett negativt värde på konto 1510 Kundfordringar, -2 860,50. Jag hittar inte var felet begåtts och jag hade inga kundfordringar vid årsskiftet.
Vad jag förstår accepterar inte Skatteverket ett negativt värde för Kundfordringar?

Ta lån för att starta eget?

Hej! Är ny här på forumet och skulle behöva lite tips angående att ta ett lån. Har planer på att starta eget på Malta då det är väldigt låg skatt där. Men för att komma upp till mitt kapital jag har tänkt så måste jag ta ett lån. Någon som bättre erfarenheter av företaget Ferratum? Enligt vad som sägs Kategori: Affärsplanen

Stara eget på skatteparadis landet Malta?

Hej! Är ny här på forumet och skulle behöva lite tips angående att ta ett lån. Har planer på att starta eget på Malta då det ska vara en väldigt låg skatt där. Men för att komma upp till mitt sparkapital så måste jag ta ett lån. Någon som bättre erfarenheter av företaget Ferratum? Enligt vad som sägs på Kategori: Affärsidéer

Starta nytt AB hjälp av kapital från befintligt AB.

Hejsan!

Jag skulle behöva hjälp med att genomföra finansieringen av ett nytt AB på bästa sätt. Saken är den att jag och frugan äger ett AB med 50% vardera. Bolaget går bra och gör stadigt lite vinst. Jag skulle vilja använda delar av denna vinst för att finansiera en affärsidé jag har med en god vän. Vi ska starta upp ett nytt AB (o...

Underlerkonsut åt konkurrent

Jag driver ett konsultföretag där jag utför tjänster åt privatpersoner åt mindre företag.
Nu har jag kontaktats av ett företag i närliggande bransch, som vill bygga upp likadan verksamhet på samma ort.

Deras ide är att jag ska kunna gå in som konsult och utföra dessa uppdrag åt dem några h/per vecka. Dom tar alltså be...

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Förpackning

Har en produkt som jag hittills sålt till privatpersoner i en webshop förpacknings löst. Nu är det dags att växla upp och jag behöver ta fram en förpackning till produkten för att kunna säljas i fysisk butik.

Min fråga är vad ska det finnas för information på förpackningen? Finns det några krav?

Streckkod, antal...

Bokfört på fel konto

Hej, jag upptäckte vid en avstämning att jag istället för att bokföra på konto 1931 har bokfört på konto 1930.

1930 har jag inte utan det är bara sparkonto och plusgirot jag använder. Det rör sig om en fem verifikationer.
Måste jag korrigera varje händelse eller kan jag bara klumpa ihop summn på konto 1930 och debitera motsv...

Räknas återbetald moms som intäkt/överskott i enskild firma?

Tjena!

Jag har nyligen redovisat moms för kvartalsperioden
Jan-Mars 2017 och kmr att få tillbaka ca 1 lax.

Räknas detta då som intäkt/vinst/överskott i min enskilda
firma och jag ska räkna med att skatta ca 50% på det?

Så t.ex. skulle jag kunna ta ut 500 SEK å betala in resterande
...

HJÄLP! Vad ska man ta i pris? Konsult, enskild firma.

Hej.

Jag ska starta enskild firma, bli konsult för det företag jag har jobbat för i 1 år. Specifikt för administrativa tjänster och även för mässor, och fotografering av våra hus.
Det jag undrar lite är över vad jag ska ta för priser och vad som är rimligt på punkter nedan:

Timpris: 350kr (tror jag våra andra ko...

Kategori: Affärsplanen

bokförda inköp

Hjälp!
Jag vet inte varför jag fastnat på detta...
Är årets bokförda inköp med eller utan moms?
Är det allt jag köpt eller bara "saker" inga kurser eller licenser?
Hoppas någon kan hjälpa mig

Erbjuda förmånsbil till anställda

Hej,
Är relativt nystartat företag som funderar på att anställa personal och tänkte erbjuda förmånsbil som en extra morot till att få folk intresserade.
Min fråga är hur man kam hantera den förmånsbil som den anställde har tagit ut om personen säger upp sig, jag vill inte stå där och betala för en bil tills leasingavtalet går ut.

Gåva/sponsring till företag?

Hej,

Vi driver ett handelsbolag som säljer varor via en e-butik.
Nu har vi kontaktat ett företag för att fråga om de är intresserade av att motta en av våra varor som en gåva, där VÅR förhoppning är att vår vara skall synas i företagets digitala kanaler (blogg o s v). Inget överenskommet dock.
Företaget är intressera...

Import från Kina

Hej! Jag har en fråga (i studiesyfte) hur jag räknar ut mitt försäljningspris. Här är alla kostnader när jag importerar ifrån Kina plus hemtagningskostnader i Sverige. Ser det rätt ut? Är 146,96 den totala varukostnaden eller ska jag räkna på något annat sätt? Och för att få mitt försäljningspris lägger jag ju på en påläggsmoms, är det klart då?

Kategori: E-handel

Ombildning av enskild firma till AB - The complete guide

Hej!

Jag har finkammat internet de senaste dagarna men har haft svårt att hitta en bra, utförlig guide till hur man bäst omvandlar sin enskilda firma till aktiebolag. Ofta hittar man trådar som folk får svar på och som de sedan bara överger. Då jag själv står inför denna process, och har en del frågetecken hoppades jag få svar på min...

Starta eget trots att liknande företag redan finns?

Hejsan!
Jag har på sistone tänkt mycket på att starta eget. Jag är ganska ung men känner att detta är något som hade varit otroligt kul och något jag absolut drömmer om. Jag vill skapa något vackert och har tänkt väldigt mycket på smycken (örhängen, armband, ringar etc..) Jag är väldigt inspirerad av en viss stil som utmärker sig tydligt...

Kategori: Affärsidéer