Senaste inläggen

Redovisningsbyrå i Stockholm

Hej!
Vi är 12 anställd i företaget och är nu inne på tredje redovisningsbyrån på 2 år sedan vi flyttade till Stockholm och det är väl inte förrän nu vi också känner att det äntligen klickar. Stöter på så många i mitt nätverk som efterfrågar just tips inom detta område. Vi jobbar med Setly, Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Avdrag för förpackning

Hej!

Jag sitter och räknar på en produkt där förpackningen kommer kosta x antal kronor.

Givetvis måste jag ju lägga ut pengarna för förpackningen men kan jag dra av kostnaden för denna.

Det är alltså tillverkningskostnaden jag undrar över.
Är kostnaden för produkten

Innehåll + (plus...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Dra av för inköp från t ex icke EU-land

Hej, en fråga och ngn fundering.

Jag har en sak som kostar 100.000kr inkl moms på mitt AB. Säljer endast till privatpersoner. Äger till 100%.

Alt1:
Jag köper t ex reservdelar på eBay från USA för 15.000 som privatperson. Från mitt privata konto. Jag redovisar för mitt utlägg och för över pengarna till mig som P...

Bokföra "partial refund" från USA.

Jag har en fråga angående om hur man bokför man får en "partial refund" för en programvara/tjänst som köpts och levererats via nätet från ett företag i USA?
Jag har ett aktiebolag och kör fakturametoden. Detta var dock köpt direkt med kreditkort.

Själva inköpet är bokfört på följande vis:

4531 - Inköp av tjänste...

Värdering av nystartat företag för sälja ägande %

Hej! Jag undrar om någon vet hur man räknar ut, eller gör för att sätta ett pris på sitt företag som ej ännu startat.

T.ex att man vill erbjuda 15% mot investering i företaget.

Hur mycket man kan begära för t.ex 15%? Finns det några regler för hur mycket man kan begära mm?

Man har ju inget bokslut än uta...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Försäljning av företag

Hej,
Jag startade ett företag tillsammans men mitt ex förra året och nu när vi har separerats så vill han att jag ska sälja min halva till honom. Jag sitter i styrelsen och är VD och firmatecknare. I nu läget är det så att han sitter på alla dokument eftersom att jag inte får tillgång till kontoret längre och revisorn som vi har är en gammal...

Kategori: Juridik forum, affärsjuridik, företagsjuridik

Vilken bolagsform ska jag välja?

Hej!

Jag är webbutecklare och skapar hemsidor till andra företag, jag har tidigare jobbat med privatpersoner och testat hur det är, nu ska jag jobba med andra företag och behöver därför registrera mig. Jag ser att aktiebolag är den typen som är bäst men det krävs en insats som jag i dagsläget inte har. Det ser ut som enskild näringsv...

Köpa ut aktieägare med bolagets egna medel

Hej,

Jag skulle vilja köpa ut min partner med bolagets egna medel. Jag har förstått det som att det i sig är inget problem - bolaget kan köpa hans aktier. Problemet är dock att vi enbart har 50 000 i aktiekapital vilket ju är minimum och skulle hans aktier bli utköpta och kasserade så skulle det bara vara 25 000 kronor kvar. Det posi...

Arkivering av bokföring

God dag,

Jag är delägare i ett aktiebolag men kommer utträda ur bolaget. Min fråga gäller om jag på något sätt ansvarar för arkiveringen av bokföring (som man enligt lag ska spara i 7 år) efter att jag utträtt från aktiebolaget, dvs det vi bokfört samt underlag för bokföringen som verifikat, kvitton kontoutdrag m.m. eller är det pers...

Bokföra moms

Hej. Har nu beställt hem varor från ett företag som har huvudkontor i nederländerna. Tänkte inte riktigt på vart dem låg osv eftersom dem hade en svensk text på hemsidan.

Nu när jag fick hem fakturan så står det 21% moms. Hur bokför jag detta? Hur fungerar det?

Tack på förhand
Marcus

Sälja lagerbolag

Köpte ett lagerbolag för två år sedan. Har dock inte börjat bedriva någon verksamhet i bolaget och hela aktiekapitalet finns kvar i kassan. Jag har insett att jag inte kommer att behöva det här bolaget och har börjat fundera på att göra mig av med det. Då likvidation verkar långdraget och krånligt kollade jag på företag som erbjuder avveckling. Der...

Kategori: Allmänt

Företagslistor till salu

Hej!
Jag har några listor med respektive 100.000 nummer mot företag, priset kan diskuteras i PM och övrig info.

Mvh
Johan

Kategori: Till salu

Förmånsbil i eget aktiebolag

Förmånsbil i eget aktiebolag

Hej !

Jag avser inte ta ut lön i mitt aktiebolag. Om jag leasar en bil på aktiebolaget kan jag då ta bort mitt förmånsvärde genom betala in förmånssumman varje månad till aktiebolaget, trots jag inte är anställd i bolaget, utan ägare?
Ska aktiebolaget betala sociala avgifter motsvarande förmånsvärdet ?

Med vänli...

Tips på enkelt faktureringsprogram?

Hej!

Jag behöver ett enkelt, lättskött faktureringsprogram. Jag har tittat på Visma och Fortnox men de verkar inte vara något för mig. Enkelt och rättfram vill jag ha det.

Mina önskemål: Det ska vara lätt att komma igång med, det ska vara någorlunda billigt och jag vill helst ha det installerat på min egen dator så att...

Tips om hur man hitta SEO företag

Hej, är det någon som har några tips om var jag kan komma i kontakt med ett seriöst SEO företag?

Skulle vara tacksam för tips angående företag som ni använt och faktiskt var nöjda med :bravo

Kategori: Försäljning och Marknadsföring

Ombildning enskild firma till aktiebolag

Hej! Är HELT ny egenföretagare och ny på denna underbara sida!

Min fråga gäller enskild firma, och att "ombilda" denna till Aktiebolag.

Då jag har en anställning vid sidan om och dessutom får inkomst från eget företagande insåg jag snabbt att skatten blir skyhög att ha EF, varför jag blev tipsad att ha AB istället. Jag...

Lån till eget aktiebolag - underlag vid amortering

Hej,

Jag har ett nystartat aktiebolag och har för avsikt att finansiera detta (utöver aktiekapital) med ett aktieägarlån från mig själv. I skuldebrevet skulle jag vilja skriva "Lånet löper utan amortering. Dock kan låntagaren välja att amortera hela eller delar av lånet innan löptiden för lånet har gått ut."

Detta skul...

Sponsoring

Hej,

Jag ber om ursäkt på förhand för min Svenska, men jag hoppas att det blir klart ändå. MIn Fru har eget företag som idrottare/hästbranchen och nu kan vi få en sponsor: vis summa per månad.

Nu vill vi reservera en del av sponsor pengar till ett dag som det verkligen behövs (en buffer). Vi har t.e.x. en lastbill och...

Looking for creative front end developer

We are two Swedish women dead tired of making millions for a billion-dollar company with a brilliant business idea that will without a doubt change the future. After years of highly successful careers and a ton of experience we’ve decided to finally break free and make our own millions.

Everyone says their ideas are the best, but we...

Kategori: Söker/eftersöker