Giltighet offert: beställning / leverans

2
Hej,
Vi är ett verkstadsföretag som tillverkar maskiner med egentillverkade detaljer och inköpta komponenter, värde mellan dessa ca 50/50.

Vi har ställt ut en offert 9 dec 2016 som är "Giltig under 2017". Nu får vi en order i oktober 2017 med önskad leverans i slutet av mars 2018.

Ska priset som är "Giltigt under 2017" gälla för leverans nästan ett kvartal in i 2018? Vad hade hänt om de med order i oktober 2017 begärde leverans 2020?

Mvh
Mats
1009
211
Hej, Om köparen lägger till villkor som inte fanns i anbudet/offerten, så är deras svar en så kallad oren accept. Denna gäller då som ett nytt anbud, och säljaren får då välja att acceptera det eller avböja. Så det beror väl på vad ni angett kring leverans i offerten. Normalt går man efter vilket datum beställnigen görs när det gäller priset i din fråga. Du kan inte ta emot en order i oktober och förhala leverans till januari för att justera upp priset.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
Hej, och tack för svar. I detta fall önskar kunden leverans tre månader efter offertens giltighetstid gått ut. Men om jag tolkar dig rätt så spelar det ingen roll. Man undrar då, om offerten gäller till 31/12 -17, order lägges i oktober 2017 och kunden vill ha leverans 2020. Måste vi då leverera till det pris som gavs för order 2017?
1009
211
Hej, Som jag försökte förklara i början beror det på vad som står i offerten/anbudet. Är köparen fri att välja leverans? Annars kan det vara en oren accept som är samma sak som att kundet ger DIG ett anbud att få köpa i mars till de övriga villkoren du angav i din offert. Då är det upp till dig att anta eller förkasta motbudet. Och köparen är bunden av sitt bud som om han gett dig ett anbud. Då är det alltså upp till dig att välja om du vill gå med på de nya vilkoren med leverans i mars. Vad jag menar i sista stycket är ju att man inte kan lämna ett anbud, och få accept för att sedan dröja med leverans och tro att man har kommit ur sitt avtal. Så om kunden vill ha leverans i mars kan ju vara helt ok. Får kunden välja enligt offerten? Är det normalt med en så lång leveranstid? Det kan ju vara något som tar lång tid att tillverka. På samma vis skulle man ju resonera om kunden vill ha varan imorgon. Är det ens möjligt att hinna? Behöver inte betyda att man brutit ett avtal.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.