När du registrerar dig som medlem på Företagande.se godtar du dessa medlemsvillkor. Du är själv ansvarig för att ditt uppträdande är i enlighet med medlemsvillkoren och gällande svensk lagstiftning.
Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande, sexuellt anspelande eller något annat material som kan tänkas bryta mot någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd och din Internetleverantör kontaktas. Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka detta vid eventuellt missbruk. Du går med på att webbmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst. Som en användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Den informationen kommer inte att distribueras till någon tredje part utan ditt samtycke. Webbmastern, administratören eller moderatorer kan inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.
Som medlem får du även vårt nyhetsbrev med artiklar och erbjudanden. Om du önskar kan du enkelt avregistrera dig från detta nyhetsbrev. I övrigt används e-postadressen bara för att aktivera din registrering, och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det.
När du registrerar dig på forumet godkänner du samtidigt att de uppgifter som du lämnar behandlas i enlighet med personuppgiftslagen.
Copyright
Allt material på Företagande.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Det gäller allt innehåll på webbplatsen, som exempelvis artiklar, texter och grafik. Du kan använda material från webbplatsen för privat, men icke kommersiellt bruk. Du får publicera artiklar förutsatt att du länkar tillbaka. Ange vänligen källa om du citerar. Är du osäker på vad som gäller är du välkommen att kontakta oss.
Cookies och cookiehantering
Företagande.se använder cookies. En cookie är en textfil som lagras på användarens dator, för att sedan hämtas upp av servern när användaren åter besöker sajten.
En cookie innehåller ingen personinformation. Vill du inte tillåta lagring av cookies på din dator kan du stänga av funktionen i din webbläsare. Inga cookies kommer då att sparas, men vissa delar av denna webbplats kommer då kanske inte att fungera korrekt.
Disclaimer
Material som publiceras på Foretagande.se är endast avsett som allmän information och skall inte ses som professionell rådgivning. Det finns risk att innehållet inte är uttömmande eller helt uppdaterat. Användandet av material på denna hemsida sker på användarens egen risk. Foretagande.se ansvarar inte för och har inga förpliktelser i förhållande till material på hemsidan eller material på annan hemsida med länk till eller från denna hemsida. Genom att klicka på " Jag har läst och accepterar villkoren " går du med på att bindas till dessa villkor.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
St1 - rabatt på drivmedel.
Med flera.
Varför bli medlem?
Det kostar inget
Bli skribent
Få ett riktigt vasst nyhetsbrev
Ladda ner mallar
Delta i diskussionsform
Rabatter hos Circle K, Sendify, Samsung, St1, mfl.
Circle K - rabatt på drivmedel.
Sendify - troligen Sveriges bästa fraktavtal.
Samsung - exklusiva erbjudanden, upp till 30% rabatt.
Hej,
Vi är ett verkstadsföretag som tillverkar maskiner med egentillverkade detaljer och inköpta komponenter, värde mellan dessa ca 50/50.
Vi har ställt ut en offert 9 dec 2016 som är "Giltig under 2017". Nu får vi en order i oktober 2017 med önskad leverans i slutet av mars 2018.
Ska priset som är "Giltigt under 2017" gälla för leverans nästan ett kvartal in i 2018? Vad hade hänt om de med order i oktober 2017 begärde leverans 2020?
Hej,
Om köparen lägger till villkor som inte fanns i anbudet/offerten, så är deras svar en så kallad oren accept. Denna gäller då som ett nytt anbud, och säljaren får då välja att acceptera det eller avböja.
Så det beror väl på vad ni angett kring leverans i offerten.
Normalt går man efter vilket datum beställnigen görs när det gäller priset i din fråga. Du kan inte ta emot en order i oktober och förhala leverans till januari för att justera upp priset.
Hej, och tack för svar.
I detta fall önskar kunden leverans tre månader efter offertens giltighetstid gått ut. Men om jag tolkar dig rätt så spelar det ingen roll. Man undrar då, om offerten gäller till 31/12 -17, order lägges i oktober 2017 och kunden vill ha leverans 2020. Måste vi då leverera till det pris som gavs för order 2017?
Hej,
Som jag försökte förklara i början beror det på vad som står i offerten/anbudet. Är köparen fri att välja leverans? Annars kan det vara en oren accept som är samma sak som att kundet ger DIG ett anbud att få köpa i mars till de övriga villkoren du angav i din offert. Då är det upp till dig att anta eller förkasta motbudet. Och köparen är bunden av sitt bud som om han gett dig ett anbud.
Då är det alltså upp till dig att välja om du vill gå med på de nya vilkoren med leverans i mars.
Vad jag menar i sista stycket är ju att man inte kan lämna ett anbud, och få accept för att sedan dröja med leverans och tro att man har kommit ur sitt avtal. Så om kunden vill ha leverans i mars kan ju vara helt ok. Får kunden välja enligt offerten? Är det normalt med en så lång leveranstid? Det kan ju vara något som tar lång tid att tillverka. På samma vis skulle man ju resonera om kunden vill ha varan imorgon. Är det ens möjligt att hinna? Behöver inte betyda att man brutit ett avtal.