"När du har en enskild firma kan du inte hyra ut del av bostad till dig själv.
När du har en enskild firma och arbetsrum i bostaden finns möjlighet till ett schablonavdrag på 4 000 kr per år om du arbetar minst 800 timmar i bostaden och om det inte rör sig om arbetsuppgifter som du lika gärna kunde ha gjort i en särskild lokal som du har för din verksamhet. I schablonavdraget ingår alla merkostnader för arbetsrum i bostaden, till exempel kostnader för värme, vatten och el."
Jag känner till det hela om schablonavdrag men jag hittade även denna artikel (som påstås vara faktagranskad) som uppdaterades förra månaden: https://www.blinfo.se/lokal-egen-bostad-20110706 där det står:
"Om du bor i hyreslägenhet och inte väljer avdrag enligt schablonmetoden finns inget krav på en viss minsta arbetstid under ett år. Då krävs att du bedriver din verksamhet i en särskilt avgränsad och inrättad del av lägenheten, där du inte vistas privat utan endast arbetar. Du kan knappast ha din TV, säng eller skinnsoffa där.
Du får då dra av en del av utgiften för hyra och hushållsel. Hur stor del av dessa kostnader som du får dra av beror på hur stor del av de totala kostnaderna som hör till verksamheten. Vanligast är att man proportionerar kostnaderna efter hur stor yta som används i verksamheten. Använder du t ex 23,5% av lägenheten i verksamheten drar du av 23,5% av kostnaderna.
Du får även direkt dra av kostnader för reparationer som du gör i denna avgränsade del av lägenheten."
Så varför får jag då svar på om att "du kan inte hyra ut till dig själv". Låter i mina öron som om SKV försöker blåsa mig på pengar för de vet att jag inte kan reglerna riktigt eller så har personen i länken ovan fel.
Vad säger ni? Någon som är jurist eller som känner någon som känner någon företagsjurist som kan de "hemliga reglerna" som SKV KANSKE försöker dölja för mig då det ligger i deras intresse att suga ur så mycket skatt ur mig som möjligt?
Tack för svar på förhand! / Max.