Driva trots Konkurs.

Anonym
Hej, jag har gått i konkurs i byggbranschen, renovering. Och nu är jag sjukskriven och mår skit. Men har uppmuntrats att gå på en gammal dröm att driva café. Har alla förutsättningar att lyckas, läge,hyra allt är perfekt. Lokalen hyr jag sedan 1999 och haft mitt kontor där.
Min fråga är hur jag kan driva café fast jag har skatteskuld 30.000:- samt skulder som uppkom när jag blev sjuk, går det att driva ett cafe utan företag tills jag kan betala mina skulder.
Tacksam för svar.
Eric
1479
250
Om din konkurs är avslutad så finns det i teorin inget som hindrar dig från att driva ett cafe. Du kommer inte att få nån F-skatt varken på dig personligen eller ifall du startar ett AB, men du behöver egentligen ingen F-skatt för att driva ett cafe. Det räcker med momsregistrering, och den får du igenom. Sen kommer ju kronofogden att gå in och ta slantarna för dig om skulderna ligger på dig personligen, så beroende på hur stora skulderna är, så vore det i så fall bättre med ett AB, där pengarna är skyddade och du kan betala av skulder i den takt du vill. Problemen efter en konkurs brukar vara mer praktiska, då du inte får några lån, och kanske inte ens ett bankkonto.
1
Tack för svaret. Låter lovande. Har inte varit anställd på 10år, skulle bli svårt att inte få styra sitt arbete själv. Har sökt information om detta men det är ganska knapphändig info. Är det bara att registrera Enskild eller AB som vanligt eller hur går jag vidare med säkra mitt nya företagsnamn. Tack på förhand. Eric

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.