Ekonomi

Starta AB helt själv?

Finns det några smarta vägar om man inte vill ta in andra människor i styrelsen? Måste det vara fysiska personer med i en styrelse?

Vilka posi...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Inköp inte enbart från sverige?

Har listat ut några grossister jag tänkt att i framtiden ha som leverantör. Visserligen har grossisterna i Sverige en stor utbud men det känns som om...

Kategori: Inköp

Nån som vet nån länk angående moms/rätt att dra av osv?

Nån som vet om det finns någon vettig länk/hemsida på nätet man kan läsa på om moms, hur mkt man får dra av som företagare.
Jag som nybörjare har i...

vad betyder a-pris/rek-pris?

ÄR i fasen med inköp och har fått en katalog med olika produkter. Men nu är jag ny inom detta och sitter fundersam och undrar vad A-pris innebär samt...

Projektanställning eller konsult?

Hejsan,

Jag har blivit tillfrågad om ett större jobb inom grafisk design, ett jobb som antagligen kommer sträcka sig över 3-4 veckor, men som j...

Någon annan som varit med om detta?

Jag har råkat ut för en sak som jag bara tycket verkar sjuk. Nån annan som varit med om detta?

Skatteverket ville ha in kopior på årets inventa...

Eget lån till nystartat AB

Är på gång att starta ett AB, för att driva butik i ett franchisekoncept.

Aktiekapitalet har jag, och lite till.

Min fråga:

Jag k...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Konkurs....

Sköter bokföringen åt ett bolag, jag tar bara och bokför underlag jag får av bolaget. Har alltså ingen roll att ansvara för inköp och liknande. Nu har...

Byte av styrelse, ansvarsfråga.

Säg att man byter ut en eller två personer i en styrelse, vem ansvarar för händelser i företaget före bytet av styrelsen. Det måste vara den som satt...

Moms tillbaka

Har en fråga angående moms.

Jag driver en enskild firma och fick tillbaka momspengar för tredje kvartalet. Pengarna betalade skatteverket in p...

Gymkort - Ta ut via företaget?

Tänkte passa på att fråga hur jag rent praktiskt går till väga när jag vill plocka ut ett gymkort på företaget? Notera att personen ej är anställd men...

Moms på varuinköp från USA

Hej alla glada bokföringsproffs.

Själv är jag inte lika glad. Har nyligen tagit emot en försändelse från USA med varor, och ja, det är första g...

Ny leverantör för hemsidan

Jag har en hemsida som jag byggt upp under några år via ett webhotell. Nu har e-posten strulat i snart två månader och hemsidan har jag precis fått ve...

Hitta grossist DVD filmer

Var ska man leta för att hitta en grossist som säljer DVD filmer för barn?
Typ de man hittar i leksaksbutiker, ICA mfl.

Avdrag och traktamente utlandsresa

Hejsan!
Jag var på resa till Greklan för några veckor sen. Resan var till en början tänkt som nöjesresa och ren avkoppling men när jag kom ner inså...

Omvänd skatteskyldighet

Hej,

Jag har uträttad ett jobb till en kund som omfattas av "omvänd skattskyldighet".  Det vill säga att kunden betalar moms till skatteverket,...

VAR ska man göra avdrag för pensionsparande?

Hej, jag är enskild företagare. Jag fick nyss brev från Skatteverket om ett fel i min deklaration, uppenbarligen jag gjorde avdrag för pensionsparande...

Ensk F göra om till AB. "Färdigt paket"?...

Min Enskilda firma skall göras om till AB.
Nu har jag fått "erbjudande" om att köpa ett "färdigt AB".

Någon som vet hur det går till, egentl...

Grundbokföring och huvudbokföring?

Hej 🙂

Har någon lust att förklara för mig på ett lättförståeligt sätt vad grundbokföring och huvudbokföring är? Jag har försökt läsa om det, m...

Redovisning i ett AB

Hej.
Jag har Edison som dataprogram, när ett Ab får lev.skuld så kopierar jag det och sätter den i en pärm för betalning, den andre sätter jag in i...