Ekonomi

Bokföra bilförmån som lön

Jag har en fråga som rör 3:12 regeln och möjligheten för företag att bokföra bilförmånen som lön.

Hur går man praktiskt tillväga?
<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Att samarbeta genom en ekonomisk förening?

Vi är några vänner, med varsina enskilda tjänsteföretag med kompletterande kompetenser, som har tänkt att gå ihop under samma flagg. Vissa jobb kommer...

Hur bokföra uttag av inventarier?

Hej!
Jag har drivit enskild firma med fotoverksamhet under några år, nu är det dags att avveckla. Firman har några inventarier som jag tänkte ta öv...

Bokföra fastighetsköp

Hej,

jag tänker köpa en tomt för vinst i min enskild firma (ca 600 000 kr). Hur bokförst markinköpet? Minskar inköpet skatterna på de 600 000 k...

Startdatum för bokföringen?

Hej,

Ska för första gången starta bokföringen för ett företag från första början och skall precis lägga in det i bokföringsprogrammet när jag k...

Kund betalat in för mycket - hur bokföra?

Det står still i skallen på mig idag...hur ska jag bokföra detta:

Två kunder har betalat in för mycket på sina fakturor, den ena 5kr för mycket...

Försenad faturering

Hej!
Jag har ett projekt i företaget som från min sida är klart att publicera sånär som på två texter kunden skall stå för och först skall läggas i...

Köp av dator vid avveckling av aktiebolag.

Hej!
Om jag köper en produkt, låt oss säga en dator till ett företag(aktiebolag) som strax därefter avvecklas. Hur kommer skatteverket reagera och...

Enkel Fråga

Hej,

Skulle bara höra en mycket enkel sak med er. Jag har en liten enskild firma där jag nu tjänar lite på annonser på en del webbsidor. Ja...

Visma SPCS och krav

Jag använder Visma Administration 2000 och ska skicka krav till min kund. Jag har en kravavgift på 50 kr som står specificerad på fakturan, men som in...

Momsfråga

Nån som kan reda ut en sak åt mig en gång för alla.

Säljer livsmedel =12%
När jag skickar detta tar jag ut en fraktkostnad
Moms på frakt...

Pinsam felräkning i faktura

Har nyligen startat ett litet företag och skriver mina fakturor i Excel. Lyckades få fel vid summeringen av kostnaderna som var noterade i en faktura,...

Behörighet och Befogenhet, någon som kan förklara begreppen...

För 15 år sedan lärde jag mig skillnaden mellan dessa men jag kan inte riktigt få till det. Någon som har koll?

Rekonstruktion, vad krävs?

Vad krävs för att man ska få göra en företagsrekonstruktion?

Om bolaget är på obestånd när man begär företagsrekonstruktion så går den inte ig...

Representation

Apropå Representation.
Gäller det bara om syftet är försäljning.
Om syftet är att bygga upp ett kontaktnät för att utbyta idéer.

Det kan...

VMB-försäljning till EU-land, konto?

Hej!

Håller på och säljer en del begagnade varor från privatperson mot kommission. Det vinstmarginalbeskattas, inget konstigt med det.

M...

Ansvar vid Konkurs

Hej

Jag har läst runt på forumet och sett att det finns många kloka läsare här. Jag har ett par frågor ang ett konkursförfarande och dess inne...

Ltd erfarenheter

Det erbjuds förmånliga erbjudande om att starta engelskt AB, Ltd. Har någon erfarenhet av om detta är ett bra alternativ. Fördelar nackdelar.

Beskattning vid ombildning.

Om jag har en enskild firma och vill ombilda denna/"bli uppköpt" av ett nytt AB där jag är en av 2 ägare. Hur blir beskattningen för mig personligen?...

Vad Göra Näringsförbud

Hej har hamnat i ett riktigt dilemma det är så att jag arbetat med trafikstyrning över internet och fått min lön från USA utan att ha ett företag regi...