Ekonomi

bokföra öresutjämning på inkommen faktura?

Heej.
Hur ska/kan man bokföra öresutjämninen på en inbetalad faktura för att få moms, inkomster, debet o kredit att gå ihop? ex.

...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Korrigera verifikation (momsinbetalning)

Hej,

Jag såg precis att jag har klantat mig tidigare och kanske knasat till en momsdeklaration.
Jag använder Avendeno eEkonomi...

Hur bokföra kreditfaktura, enskild firma

Hej, detta är mitt första inlägg och jag hoppas att jag får lite hjälp med detta....

Jag har fått en kreditfaktura från en leverantör p...

Dra av motionscykel för tandläkare?

Verkar det ok för en tandläkare?

Bokföra eget uttag utan kassa/bank

Jag har enskild firma och bokför enligt kontantmetoden. När jag startade mitt företag hade jag inget företagskonto utan bokförde ALLT mot eget kapital...

Köpte vara men returnerade den -hur bokför jag återbetalningen?

Jag köpte en vara på företaget och bokförde inköpet. Blev dock tvungen att returnera köpet, och fick pengarna tillbaka en månad senare.

...

Överlåtelse av hyreslokal - hur bokföra?

Hej,

Jag har en hyreslokal på gång jag är intresserad av. Nuvarande hyresgäst vill ha en överlåtelsesumma vars belopp överstiger de inv...

Låta företaget ta kostnad för bredbandsinstallation?

Hej.

I vårt område drar man nu in fiber till en kostnad av 10000:-/hushåll. Jag har mitt AB registrerat på min hemadress. Är detta en k...

Kategori: Inköp

Inbakad kostnad av frakt = inköpskostnad

Om jag räknar in kostnad för förpackning och 30 kr av frakten (så att kund endast synligt betalar resten av frakten), i själva slutpriset av en vara.<...

Förvärvskredit i bolag eller privat

Hej,

Jag har bestämt mig för att köpa en del av ett AB. Jag har tänkt betala 50 % privat och 50 % ska bestå av ett lån från banken. Låt...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bensin- och parkeringskostander i ett AB.

Hej all kunniga!

Jag har ett nystartat AB och undrar om man kan dra av kostnader för bensin och parkering. Företaget själv äger ingen b...

Hur bokföra köp av domännamn?

Hej!

Jag har en fråga om hur jag ska bokföra köp av domännamn enligt fakturametoden. Priset var 99 kronor.

Jag tänker nå...

Hur skall denna förskottsfaktura bokföras vid ankomst dagen?

Vi ska köpa in klädplagg från ett företag i usa  och har fått en förskottsfaktura den 16/10.

1. Hur skall denna förskottsfaktura bokför...

Att kolla upp en leverantör

Jag ska köpa en IT tjänst och går in med ett större kapital själv i firman. IT byrån ser bra ut, vi har träffat dem tre gånger, de är hjälpsamma. Jag...

Kategori: Inköp

Införselmoms som betalas till land utanför eu (scsexpress)?

Jag har beställt varor från Hong Kong som nu anlänt till "någonstans i europa". Fraktbolaget scsexpress vill nu att jag betalar x euro i införselmoms...

Köp av solotek.

Hej,
Jag har länge haft utkik efter ett solotek att ta över eller köpa.
Nu är det så att jag har fått kontakt med en ägare av ett i min...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Öppna fysisk butik

Hej
Vi öppna en fysisk butik som komplement till min e-shop. Vilka tillstånd krävs? Antar att det inte bara är att öppna dörrarna 🙂

När kan jag ta ut utdelning

Jag har ett nystartat AB sedan några veckor tillbaka. Jag planerar inte att ta ut lön från bolaget de närmaste åren men vill ta ut aktieutdelning enli...

Hela förmånen av tjänstebil som lön enbart

Hej, jag har ett fast jobb redan. En bra lön jag lever på. Men jag har även ett AB från årsskiftet (enskild firma sen 2004). Vill skaffa lite finare b...

Hur gör jag med första årets bokföring?

Hej.

Jag startade min enskilda firma i augusti och har hittills inte fått några intäkter. Jag lär nog inte få det inom de kommande måna...