Ekonomi

Bokföra utgifter i efterhand

Hur långt tillbaka kan man bokföra utgifter man glömt ta med i bokföringen?

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Bokföring moms ideell förening?

Jag arbetar på en ideell förening som ej är momspliktig. Jag har nu hittills bokfört leverantörsfakturor med moms separat men blir nu osäker om det är...

Skjuta på deklarationen mindre risk för granskning

Jag hörde av en kille vars förälder jobbade på SKV att om man som företagare skjuter upp inlämningen av deklarationen så minskar risken rejält för att...

underskott enskild firma

Hejsan om man får till ett underskott i deklareringen i enskild firma en firma som man haft många år.
om man har avskrivningar kvar att göra oc...

På väg in i bokföringsdjungeln - nån som kan ge mig en machete?

God morgon!

Jag är på väg att starta företag och har kommit fram till bokföringen, och jag ser fram emot det 🙂. Men hur börjar jag? Ja...

Har jag förväxlat ingående och utgående moms?

Jag har idag suttit med min bokföring hela eftermiddag till en bit in på kvällningen och har även försökt med att deklarera min enskilda firma på näte...

Fåmannsföretag- Utdelning AB 2 ägare

Hejsan
Är i uppstart av ett Aktiebolag där vi kommer vara 2 ägare och inga andra anställda.
Aktier äger vi hälften var av totalt 50000.<...

Starta bolag inom momsbefriad bransch, hur fungerar det?

Jag har vissa planer på att starta ett aktiebolag som kommer att bedriva finansiell rådgivning samt försäkringsförmedling.

Vad jag har...

Nykomling - fråga om uppstart av EF

Hej alla kunniga där ute.

Är i startgroparna för att försöka komma igång med mitt lilla företag och såklart är det en massa saker man f...

Bokföra såld vara med porto

Sitter envist och tänker lära mig lite enklare bokföring. Har fått kläm på mycket som har med utgifter att göra men kört fast när det gäller inbetalni...

Kostnad att öka lön när man nått 50% skatt?

Hej,

Folk säger ofta att tar man ut mer lön när man nått gränsen för 50%-ig skatt så kostar det så mycket att ta ut pengarna. Det känns...

Hur bokföra överföring av domäner??

Nu har jag tagit ett steg närmare mitt bolag. Jag har registrerat två domäner på Loopia efter tips från kloka forumsmedlemmar. Hur går jag tillväga fö...

Starta lagerbolag eller vanligt aktiebolag - Skillnad?

Hej!

Jag ska starta ett nytt aktiebolag och undrar vad det är för fördelar med att starta ett nytt aktiebolag respektive köpa ett så k...

Betala företagets fakturor med privata pengar

Hejsan,

Jag har haft detta företag i snart ett år. Det är vilande då jag inte har haft tid med företag, då jag jobbar väldigt mycket fö...

Nystartat företag - från vilken dag kan jag göra inköp?

Hej,

Jag håller på att starta företag. Jag har skickat in registrering av företaget till Bolagsverket, men ännu inte fått tillbaka ett...

Kategori: Inköp

Bokföra bankkostnader med moms, vilka konto?

Hej, jag driver enskild firma och prenumenerar på Swedbanks onlinebokföringstjänst.

Nu har jag fått första beskeded om betalning och då...

Vad händer om man kursar i ett aktiebolag och man har lån?

Hej.
Jag och en till ska antagligen starta eget, då aktiebolag. men vi har en stor fråga.
Om vi (aktiebolaget) lånar 500 000kr för att...

SGI som egen företagare och anställd samtidigt

Jag undrar hur man räknar ut Sjukpenninggrundande inkomst när jag har timanställning på ca 50% och driver eget där jag fakturerar ca 20 000kr/månad. J...

Ännu en köpa bil fråga...

Jag har försökt lästpå om vad som skulle bli bäst för mig när jag ska köpa bil till min firma, jag har förstått att det spelar väldigt stor roll på hu...

Kategori: Inköp

Enskildfirma med negativt resultat

Funderar på att starta en enskildfirma där jag kommer bedriva min hästverksamhet. Det är en firma som antagligen kommer gå minus ganbska länge då det...