Ekonomi

Bokföringskunnig person till hjälp

Jag skulle behöva lite igång start hjälp just med bokföringen och undrar om det finns någon i närheten av Varberg/Kungsbacka som jag kan få hjälp av.<...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur gör jag nudå? Startar butik för begagnade barnkläder..

Någon sa till mig att när jag registrerar för skatt & moms så skulle jag till en början sätta alla siffror på NOLL eftersom det är svårt att säga vad...

Övernattningslägenhet, vilka möjligheter finns?

Hej!

Jag arbetar just nu i Stockholm men har tänkt att flytta till en annan stad och bosätta mig och skriva mig där samt starta ett ege...

eget kapital på förenklat bokslut

hej,

på mitt förenklade bokslut( som skall föras över till NE) så är ju eget kapital tillgångar minus skulder.
det beloppet stäm...

Milersättning i Enskild firma

Har för mig att det finns bestämmelser om vad som anses vara min ordinarie arbetsplats (hemmet eller kundens kontor), men hittar inget.
Har fir...

Perioden eller utgående balans till NE-blanketten?

:unsure: Snälla, kan någon tala om för mig om det är periodens siffror eller utgående saldot i balansrapporten som ska föras över till NE-blanketten?...

Bokfört leverantörsfakturor som verifikation, fel?

Jag är väldigt ny i detta och lär mig sakta men säkert. Jag har nu suttit och bokfört leverantörsfakturor som verifikationer.🙁 :OMG
Jag job...

Fördelning av aktier i nytt bolag

Jag arbetar och driver en egen del av ett större företag. Vi är samma AB men verksamheten jag ansvarar för skiljer sig från "moderbolaget". Nu har äga...

Inköp av företagsprodukter från privat bankkonto

Hej alla!

Har en enskilda firma (Dataprogrammering) som fick godkännande för FA-skatt den 3:e februari 2013, och jag ska redovisa var t...

Deklaration försäljning av noterade aktier

Hej,

Jag är konsult och driver ett AB. Överskottskapital placerades under året 2012 i noterade aktier. Under 2012 genomfördes ca 50 tal...

Restskatt. Tagit ut för mycket i lön.

Hej, Jag har klantat mig rejält och tagit ut för mycket pengar från min enskilda firma 2012. Jag har gjort en större vinst än jag trodde. Till problem...

inventarier och tillgångar

hej, har en fråga om tillgångar. jag har inköpta inventarier som ej var för sig överstiger halvt prisbelopp, men de är inköpta 2012.
kan jag ta...

Bokföra inköp m företagskort, intäkter + lön - Enskild firma

Har några frågor på nybörjarnivå.
Skall hjälpa en person att bokföra "Egen firma" med ”företagskonto nr 1” som har ett bankkort kopplat till s...

Bokföra Google Adsense vid bokslut

Hej, Ber om ursäkt om denna fråga ställts tidigare, har försökt söka i forumet men det fungerade inte.

Jag undrar om Google Adsense räk...

Kontant försäljning innan beslut om f-skatt

Hej,

Jag undrar om det är tillåtet att sälja varor från sin hemsida, kontant till privatpersoner, innan beslut om f-skatt och momsregis...

Hur bokföra försäljning av förköpsbiljetter?

Hej!

Jag är i festarrangörsbranschen och har hittils endast använt mig av vanlig kassa i entrén på nattklubbar. Men jag undrar nu hur...

Tacksam för hjälp med verifikationer på några affärshändelser

Sista sprinten för 2012 nu och har kört fast med några verifikationer som jag vore tacksam att få hjälp med.

Privata köp med kort, vad...

Bokföra bensinkvitton och fakturor från radiotjänst

Kan man bokföra kvitton för bensinkostnader eller ska man bara använda körjournalen och dra av milen?
Går det att bokföra fakturor från radiotj...

Periodiseringsfonder år 2010 42,270kr och 2011 16,338kr

Har en fråga om min enskilda firma. Idag omsätter jag ca 30,000 mån på försäljning av enbart tjänster. Min revisor har gjort periodiseringsfonder år 2...

Bok om utgifter man kan ta med i bokföringen

Känner ni till någon bra bok om utgifter man kan ta med i bokföringen?