Ekonomi

Vad funkar för en enmansföretagare ?

Hej,

jag klurar på att själv sköta bokföring nästa år, utan redovisningsbyrå och revisor.
AB med 2 anställda och 50 verifikat p...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

delägare AB

Hej
Jag vill fråga om det är en god ide' att starta ett företag & låta ett annat AB gå in som delägare? Är det ens möjligt? Är det något jag må...

Sälja åt kund

Hej.

Jag driver ett hästföretag.

Jag har tagit in en häst för försäljning åt kund.

Har nu hittat en köpa...

Bokföring av transaktioner på mitt VISA kort

På mitt företags första VISA faktura gjorde jag misstaget att göra en inbetalning av skulden från bankkontot trots att denna skulle regleras via autor...

Lägga ner företag

Då är det så att jag och min partner inte har tid att driva vårt företag och de senaste 3 månaderna har vi inte drivit någon näringsverksamhet.
...

Dra av huset på företaget?

Om man köper eller bygger ett hus till företaget som det betalar, hur snabbt kan man dra av det på skatten?

Kan det sedan säljas billig...

Bokföra privat utlåning Handelsbolag

Hej,

Om jag lånar ut pengar (räntefritt) till mitt handelsbolag, och vill kunna ta ut pengarna helt skattefritt igen hur ska jag då bo...

Slutlig skatt, omräkn 2011, + vid taxering 2012

Hej!
Jag driver ett mindre AB, och ska nu färdigställa bokslutet för 2012. Hur bokför jag omräkning av slutlig skatt 2011? Är det 1630 i kredit...

Giltigt verifikat för avdrag?

Hej, hoppas jag uttryckt mig korrekt i rubriken.

Vad jag undrar är ifall det är ok att använda transaktionsdetaljen jag kan få via min...

Akut hjälp! Lagervärde! Balans!

Jag sitter med årsredovisningen för första gången och har ej revisor. Har ett lager och fattar inte hur balansräkningen ska gå jämnt ihop med det? Hur...

Inköp Kina

Köper in en del produkter från Kina till min butik. Betalar ingen moms eller tull på detta. Hur bokför jag för att det skall bli rätt?

Räcker det med F-Skatt?

Hejsan,

Nu har jag och en kompis registrerat ett handelsbolag, trots alla avrådelser från att starta just ett handelsbolag. Hur som hav...

Diff mellan Tillgångar och Eget kapital o skulder

Hej, i min förenklad bokslut summa Tillgångar stämmer inte med summa Eget Kapital och skulder, har vänt upp och ner alla siffror, insättningarna, utta...

Kan ett företag köpa en insatslägenhet?

Hej!

Jag driver ett företag tillsammans med en annan person och vi bor på olika orter. Vi har några mil mellan oss och brukar ibland t...

Många avdrag eller hög SGI inför föräldraledighet?

Hej,
Jag sitter med redovisningen för 2012 i min enskilda firma. Ska äntligen få ordning på bokföring, bokslut och deklaration. I juli ska vi f...

Några olika frågor - Sparade vinnarmail,utskrifter,fakturor...

Har några olika funderingar som jag behöver reda ut.

1. Jag säljer på Tradera och sparar vinnarmailen.
När jag har sparat vinnar...

Kvarskat eller återbäring?

:o Snälla kan någon hjälpa mig jag har googlat utan resultat och skatteverket är nästintill omöjliga att nå nu.

Har haft enskild firma...

Bokföring och deklaration av resor i enskild firma

Hej,

jag har lite frågor angående bokföringen och deklarationen av resor i min enskilda firma. Jag bokför i visma enskilda firma och ha...

Lagervärde år 2

Hej!
Jag sitter nu med vår något försenade deklaration på grund av allvarliga sjukdomar i familjen.

Varulagret som värderades ti...

Minskat lagervärde, påverkas vinst?

Om man har ett lagervärde som är lägre än förra årets, vad "händer" då i deklarationen och påverkas vinsten? Ex. År 1 lager 10 000 kr, år 2 lager 5 00...