Ekonomi

Hjälp med eget kapital?

Kan man ha gått med förlust i flera år och samtidigt ha ett positivt fritt eget kapital (ekonomisk förening)?
(I detta fall p.g.a. att ägarna v...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Betalat leverantör utan f-skattsedel

Hej!

Det verkar som ett "företag" som levererat några tjänster fakturerat mig men inte innehar f-skatt och jag har redan fört över peng...

Öppningsbalansräkning m.m.

Hej,

Hur gör man en öppningsbalansräkning om man vid starten inte tillför sin nystartade firma några tillgångar? Säg att man räknar me...

INK2 Fritt eget kapital (ansamlad förlust)

Jag har en ekonomisk förening och har en fråga om INK2. Jag var ganska säker på att allt stämde, men jag har nu upptäckt ett eventuellt problem.

Köp ifrån EU-land

Hej!

Köpte discoljus ifrån Tyskland till mitt DJ-företag. Jag betalade med mitt privata kreditkort och nu har räkningen kommit där ljus...

Bokföra valuta växelkurs vinster/förluster PayPal (Kontantmetod

Hej,
Jag har ett paypal-konto där jag varje månad får pengar i USD för reklamintäkter från mina appar. Den dag jag får in pengarna i paypal-kon...

Köp av programvara från EU-Land - Missat VAT

God kväll.

Sitter med bokföringen för 2014 och kommit till den månad jag började prenumerera på en programvarutjänst, Adobe CC. När jag...

Deklarera försäljning av privata inventarier till AB?

Hej!

Jag har sålt privata inventarier till mitt AB till marknadsvärde, och jag undrar nu om/hur jag ska ta upp detta i min privata dekl...

Bokföring försäljning Apple appstore 2015

Hej

Jag undrar om någon vet hur man bokför försäljning på apple appstore och hur man redovisar momsen till skatteverket numera?
...

Hur bokföra Teckningsoption?

Hej! Hur bokför man inbetalningen vid utgivande av teckningsoptioner? Om man e.g. ger ut en teckningsoption för 50 öre, hur bokförs denna summa?
...

Driver AB avdrag kontor hemma

Hur fungerar avdrag för kontor hemma när man driver ett aktiebolag? Enskild firma gäller väl 4000kr men det verkar inte gälla bolagsformen AB.
...

Mobil verksamhet och kassaregister?

Hej,

Jag avser att inom kort starta upp en verksamhet som bedriver ambulerande försäljning av en tjänst (fotvård och pedikyr) från oli...

Avdrag för resor i den enskilda firman ?

Hej !

Jag fick så bra hjälp vid förra bokslutet jag gjorde ( för min sons enskilda firma) av Er så jag försöker med en ny fråga 🙂

Sru 7280 eller 7281

Hej
Ska fylla i min NE blankett och enligt BAS ska konto 1930 vara sru 7280 men när jag exporterar min SIE fil så har konto 1930 sru 7281.

Frånt privatkonto till företagskonto (Bokföring)

Hej,
När jag först startade enskild firma använda jag mig av min privata bank konto för att ta emot betalningar och göra betalningar. Nu vill j...

Bokslut i program?

Hej,

Jag sitter och försöker komma underfull med hur man gör ett bokslut och inte bara hur utan även var?

Jag bokför se...

Vid revision, går skatteverket igenom privatkonto?

Hej!

Jag har en nära vänn som ska lämna in några års bokföring till skatteverket. Han är nervös och bad mig fråga på detta forum huruvi...

Låta inkassoräkningar gå till kronofogden

Är det bättre att låta inkassoräkningar gå till kronofogden än att lägga upp avbetalningsplaner på dem?

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Bokföring av moms inköp/försäljnings av tjänster till utlandet

Hej,

Jag har startat ett AB som bedriver affiliateverksamhet. Bokför i systemet Kapitas gratisversion enligt fakturametoden. Jag har go...

Bokföra växelkurs ändringar paypal

Hej,
Jag har ett paypal-konto där jag varje månad får pengar i USD för reklamintäkter från mina appar.
Den dag jag får in pengarna i pay...