Ekonomi

Hjälp kontering val av konto

Hej,

Snälla kan nån hjälpa mig med dessa frågor.Jag behöver verkligen hjälp med konton och blir jätte tacksam.

1. Konter...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Hur beräkna semesterlön?

Hej!
Undrar om någon skulle kunna hjälpa mig med tips hur ska jag beräkna semesterlön för en av våra anställda. Han är heltidsanställd sedan 20...

Spara alla bankkvittenser?

Hej,
jag håller på att sätta ihop och föra in alla mina kvitton och fakturor i ett bokföringsprogram nu. Än så länge fungerar Promikbook bra.....

Hur kan man finansiera en festival?

Hejsan, just nu sitter vi ett gäng som planerar en festival på gotland och allt är i princip ordnat förutom finansieringen av hela projektet.
...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

När paniken kryper närmare

Hej igen,
förlåt alla mina ointelligenta frågor om redovisning. Jag har fortsatt kolla runt på bokförings och redovisningsprogram. För mig var...

Bokför fakturor i tidsordning

Hej,
jag sitter med allt material från förra året nu och ska skriva in alla fakturor och kvitton i mitt bokföringsprogram. Måste jag först sor...

Vilket bokföringsprogram ska jag välja?

Hej,
min fråga om bokföringsprogram har säkert kommit upp tidigare, men jag antar samtidigt att varje situation är unik. Så här ser min situat...

Avdrag för föregående års förlust

Hej!
Jag startade min enskilda firma förra året. Jag sonderade marknaden och gjorde en hel del tester. Sammanlagt investerade jag ungefär 50 0...

Dotterbolag, koncernbidrag, mm...

En fråga om aktiebolag, dotterbolag och att sälja
Jag ska bilda ett nytt ab och har några frågor - men först lite bakgrund:
Min exhustru...

föra över privat tillgång till enskild firma

Tacksam om någon kan hjälpa mig i följande situation.

Hur bokför jag en egen insättning av en kamera som är nödvändig i min näringsver...

Hur bokför man produkt gåva

Hej,

En kund beställde här om dagen ett armbandsur från min webbutik som sedan visade sig vara trasigt när kunden väl tagit emot varan....

Hjälp med eget kapital?

Kan man ha gått med förlust i flera år och samtidigt ha ett positivt fritt eget kapital (ekonomisk förening)?
(I detta fall p.g.a. att ägarna v...

Betalat leverantör utan f-skattsedel

Hej!

Det verkar som ett "företag" som levererat några tjänster fakturerat mig men inte innehar f-skatt och jag har redan fört över peng...

Öppningsbalansräkning m.m.

Hej,

Hur gör man en öppningsbalansräkning om man vid starten inte tillför sin nystartade firma några tillgångar? Säg att man räknar me...

INK2 Fritt eget kapital (ansamlad förlust)

Jag har en ekonomisk förening och har en fråga om INK2. Jag var ganska säker på att allt stämde, men jag har nu upptäckt ett eventuellt problem.

Köp ifrån EU-land

Hej!

Köpte discoljus ifrån Tyskland till mitt DJ-företag. Jag betalade med mitt privata kreditkort och nu har räkningen kommit där ljus...

Bokföra valuta växelkurs vinster/förluster PayPal (Kontantmetod

Hej,
Jag har ett paypal-konto där jag varje månad får pengar i USD för reklamintäkter från mina appar. Den dag jag får in pengarna i paypal-kon...

Köp av programvara från EU-Land - Missat VAT

God kväll.

Sitter med bokföringen för 2014 och kommit till den månad jag började prenumerera på en programvarutjänst, Adobe CC. När jag...

Deklarera försäljning av privata inventarier till AB?

Hej!

Jag har sålt privata inventarier till mitt AB till marknadsvärde, och jag undrar nu om/hur jag ska ta upp detta i min privata dekl...

Bokföring försäljning Apple appstore 2015

Hej

Jag undrar om någon vet hur man bokför försäljning på apple appstore och hur man redovisar momsen till skatteverket numera?
...