Hyra ut mig själv trots annan relevans på företaget

6
Hej!

Jag har precis startat ett eget företag med FA-sedel men har ännu inte fått några kunder. När jag gick till min arbetsgivare för att säga upp mig för att fokusera på företaget erbjöd de att anställa mig via min enskilda firma på timmar där jag fakturerar dem. Detta låter väldigt bra för min del men jag har bara ett par frågor:
Kan jag acceptera detta trots att mitt företags sni-kod egentligen inte är relevant för dem som erbjudit att anlita mig? Jag driver detektivbyrå och detta är inom kundtjänst.

Ni som har ett hum, om jag vill få ut 130 kr till mig själv i lön, hur mycket i summa summarum bör jag fakturera min arbetsgivare?

Tusen tack på förhand, är väldigt ny inom detta så all hjälp och tips är guld värda
338
25
SNI-koden spelar nog ingen större roll. Som företagare kan vi tjäna pengar på andra saker med som inte är exakt det som är avsett. Skulle du däremot fortsätta med detta så kan du ju alltid ändra/lägga till på "mina sidor" på Verksamt.se Om du ska ha ut 130Kr efter skatt bör du fakturera det dubbla ca, alltså 260kr/timme. Men tänk på att du inte får någon sjuklön, semesterersättning och övriga kostnader täcker inte heller den summan så du bör ta i en bit till. Det är ju en förhandlingsfråga och har du erfarenhet och är värdefull så låter inte 4-500kr/timme mycket heller. Jag brukar råda om att vara öppen och ärlig när man startar företaget och säga att du inte vet vad du ska ta betalt. Det kan ju fungera bra om du har en bra (före detta) arbetsgivare. Eller kom med ett bud och se vad de säger. Berätta gärna hur det gick :)
6
Tusen tack för ditt svar! Då bryter jag alltså inga lagar och regler om jag låter dem hyra mig några månader? Ang faktureringen, när man ska tänka det dubbla där, är det inklusive eller exklusive moms? :D
338
25
Nej du bryter inga lagar :) Plus moms är det. Men nämner aldrig moms så sägs inget är det alltid plus moms för företag. Skatt och sociala avgifter är ca 50% så därför blir det dubbla + moms. Men som sagt, lägg på lite till. Det förväntar sig företaget också - de slipper nu betala dina sjukkostnader och semester så det ska läggas till på arvodet så du själv sen kan ta ut det om/när det behövs.
1471
246
När man ska hyra ut sig själv helt utan att ta med nåt annat än sitt kunnande, dvs inga verktyg eller annat, så handlar det lite om att ta till såpass så man känner sig nöjd, men inte skrämmer bort den tilltänkte kunden. Man får betänka att om din arbetsgivare betalat dig 130 kr/tim, så kostar det honom 130 + 12% semesterers+ 31.42% arbetsgivaravgifter. Det blir 191 kr/tim. Sen kostar försäkringarna runt 6 kr/tim. Så det handlar trots allt 'bara' om ca 200kr/tim för att anställa en person, och då gäller det att kunna motivera varför dom ska betala ytterligare 60-80 kr mer i timmen för dig. Så svårt är det inte att sparka folk idag, och dessutom konkurrerar man mot allehanda lönebidrag, som aldrig kan komma ifråga för en F-skattare. Så, jag vill inte vara neggo, men tyvärr har jag sett så många killar som startar firmor och ska hyra ut sig själva och så får dom råden att dom ska debitera minst 300 kr/tim för det är så dyrt att vara egen. Sen skickar dom första månadsfakturan till arbetsgivaren, och sen är uppdraget slut. 170 timmar x 280 kr är trots allt 47 600 + moms=59500. 170 timmar med anställd är 170x130x1,12x1,3142 + 900 = 33 429. Tillägg: Jag har här alltså räknat på en timlön om 130 kr, eftersom du skrev att du ville ha en lön på 130 kr, och då pratar man normalt om lön innan skatt.
6
Hej Ingvar och tack för ditt svar! Idag är jag anställd på 130 kr via bemanningsföretag, brukar det vara ungefär samma avgifter som du nu räknade på då också? Ska nämligen förhandla snart så vill, precis som du säger, komma med ett förslag som inte skrämmer bort dem men som samtidigt inte gör att jag tjänar mindre idag. Jag hade tänkt föreslå 320 kr i timmen, och då utan något OB-tillägg. Men detta är ju plus moms så blir ju garanterat för mycket... Jag hade hoppats på att kunna nå en win-win situation... De slipper en del administrativt arbete vilket de iofs gör även via bemanningsföretaget, men kanske de tar lite extra för det, har du någon susning?
1471
246
Det är svårt att få nåt grepp om vad bemanningsföretagen egentligen tar. Det varierar förmodligen från kund till kund också. Jag har sett faktiska siffror på 255 kr dyka upp här i papprena, men sen pratade jag med en kille som var insatt i branschen och han menade att det ofta snarare låg neråt 205-210 om vi pratar dom här löneklasserna. Plus ev OB då förstås. Så konkurrensen är hård, det är det ingen tvekan om.
1009
206
Det är alltid svårt med prissättningen. Jag håller med Ingvar i de senaste inläggen att det är svårt om man bara har sig själv att erbjuda. I vissa branscher där en viss kompetens är svår att få tag på kan man givetvis ta mer betalt. Det finns ju även andra parametrar som kan ha värde för kunden (tex flexibilitet). Jag kan berätta att i ett företag som jag tidigare arbetade i så anlitade vi receptionister via bemanningsföretag (specialicerade på just det) och det var inte billigt. Ca 150 % av vad det skulle kostat att anställa. MEN... Det finns ett stort MEN. Då skötte de hela driften och fixade vikarier vid behov. Du har ju en fördel i att du redan kan jobbet och företaget samt att de vet hur du presterar. Det är ju bra. Men samtidigt finns det en risk att de ser det som en möjlighet att spara lite på mellanhanden.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
1324
2
Sanna. Du har ju fått lite olika svar i denna tråd. Jan-E har svarat en sak och Ingvar lite annorlunda. Och jag tror det beror på hur du uttryckte dig i ditt första inlägg. Du skrev då "om jag vill få ut 130 kr till mig själv i lön". Jan-E tolkade nog det som "om jag vill få ut 130" och Ingvar tolkade det som "130 kr i lön" . Anledningen att det då blir en skillnad är ju var den normala skatten hamnar. Om du vill ha en lön på 130:-/timman så kommer ju arbetsgivaren dra skatt på denna summa (Enligt tabell eller vid extrajobb 30%) så du får kanske ut i fickan 100:- . Och med det i tanke så blir det med bådas regel runt 200:- + moms per timma ut till kund. Nu skall man kanske aldrig diskutera vad man vill ha i fickan utan skall man jämföra olika så är det alltid bruttolönen (pengar i fickan + den a-skatt som arbetsgivaren drar) som är det relevanta. a-skatten är ju beroende av ett antal saker som kommunalskatt + ränteavdrag och annat. Sedan enligt den regel som jag hade när jag var egenföretagare så pratade vi 1,65% av bruttolönen som en relevant summa om man har "normal" arbetsgivaravg. OK den blir ju normal för alla efter årsskiftet då rabatten försvinner för ungdomar. Dessa 65% extra skall alltså täcka arbetsgivaravg, bokföring, försäkring, tjänstepension(som du får sätta av själv), sjukpenning (arbetsgivaren slipper ju 14 första dagarna vid sjukdom), semesterersättning (tar du 1 månad semester i Thailand kan du inte fakturera denna månad och bör ju då sparat ihop denna summa dom andra 11 månaderna) och lättheten att ge dig sparken. Sedan måste man ju alltid tänka på skillnaden i jobb kontra att man jobbar som underkonsult från eget företag. Och det är ju fyllnadsgraden. Har man ett avtal att man skall jobba 1700-1800 timmar (altså normal arbetstid) så kanske man kan gå ner lite. Men skall man bara jobba 10 timmar i veckan kanske man höjer priset. Hans

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.