Ekonomi

Starta eget bidrag - HJÄLP

Hej, jag har ett litet problem och jag hoppas att någon kan komma med ett gott råd.

Det är såhär att jag är på väg att starta ett nytt...

Kategori: Finansiering, Riskkapital och Bidrag

Några frågor angående bokföring vid årskiftet

Hej,

Jag känner mig inte helt säker på hur jag ska göra/ha gjort vid årsskiftet. Jag har enskild firma och använder ett bokföringsprogr...

Kategori: Bokföring forum, Skatter och Företagsformer

Använda privatkonto på banken till företaget

Undrar när man startar ett kommanditbolag och ska fakturera till kunder, måste man ha ett bankgiro eller kan man använda sitt eget kontonummer?

Problem att redigera i gratis fakturamall

Hej,

Är inne här för första gången då jag glatt hittade en gratis fakturamall. Stöter dock på patrull!

Då jag öppnar ma...

Traktamente och lunch praktikant

Vi ska ha praktikant hos oss några veckor. Det blir en del övernattningar och resor då han bor på annan ort än företaget.

Vad gäller vi...

Bokföra förskottsbetalning till leverantör

Driver ett AB och bokför enligt bokslutsmetoden. Betalade i förskott till revisor 15 januari, utan faktura. Slutfakturan kom i februari, daterad 17 fe...

Varför nyttjas inte hela mitt ränteavdrag ?

Hej,

Hoppas att någon kan förklara detta för mig. Bokföringen för min enskilda firma är klar och jag har en vinst på 71000 kr (inga and...

Ny egenföretagare behöver hjälp att föra bok korrekt

Hej,

Jag startade ett eget företag förra året och känner att jag inte helt förstått allt som har med bokföringen att göra. Jag har fört...

Låna av ett AB?

Hej!

Vad jag förstår kan man inte låna pengar av ett AB om man är närstående, ägare eller liknande men finns det något som hindrar att...

bokföringsprogram tips ?

Hej allihop - jag söker efter ett vettigt ekonomiprogram - har ni nåt tips ? får inte kosta mer än max 1500/mån. (vilket iofs redan känns som ett över...

Vinstmarginalbeskattning (VMB) Bilhandel

Jag undrar hur det funkar med vinstmarginalbeskattning. Att man betalar moms på vinstmarginalen (skillnaden mellan inköp och försäljningspris) det är...

Avdrag representation - aktiebolag

Har ett Aktiebolag och (jag borde egentligen ha stenkoll på detta men erkänner att det har jag inte..) går då och då ut och äter med kunder för att di...

Hjälp mig att skaffa kunder (tips och råd)

Hej! Till alla framgångsrika redovisningskonsulter som har lyckats i branschen.

Hur gjorde ni i början av era karriär, hur lyckades ni...

Bokföra betalning av moms

Hej!
Jag har en fråga avseende bokföring av moms betalning till skv i enskild firma.
Fram till juni 2013 det var en annan person som skö...

Hur bokför jag given rabatt?

Hej!

Jag har en fråga angående bokföring av rabatt som jag har väldigt svårt för att lista ut på egen hand. Jag driver en webbutik där...

Anställa på provision

Jag ska ta in medarbetare som ska sköta administration och korrekturläsning men personen har ingen f-skatt och jag har tänkt betala provision på utfö...

Affärsplan till Affärsänglar / Riskkapitalister

Hej Alla!

Har ett projekt som jag kommer att behöva söka investerare till och undrar därför om någon kan tipsa mig om en "affärsplans...

Letar efter en redovisningskonsult

Hej!

Jag letar efter en redovisningskonsult, gärna någon som studerar, att hjälpa till med min bokföring. Jag har drivit mitt företag i...

Hur bokföra företagsevent teambuilding?

Jag tänkte ta ett par medarbetare plus konsulter vi hyr in på en föreställning. Men jag undrar vad som gäller. Biljetterna kostar 2500kr/pers.
...

En intressant situation - vad skulle du gjort i mitt ställe?

Hej på er!

Det har uppstått en intressant situation för mig. Senaste året har jag satsat nästan all min tid och mina pengar för att få...