Bokföring av ingående moms

21
Efter att ha varit frilansöversättare i ett antal år har jag som hemarbetande i princip aldrig

bokfört kostnader då dessa sträckt sig till en laserpatron om året, samt skrivarpapper. Ett

undantag är regeln som säger att 800+ timmars hemarbete om året kan tas upp som en kostnad på 4000 SEK

vilket jag har gjort då jag sitter det tredubbla.


Nu överväger jag dock att köpa in en ny dator via firman. Eftersom jag enbart säljer mina tjänster

till näringsidkare som är etablerade utomlands (USA) har jag aldrig påfört någon moms. Detta

innebär att om jag plockar ihop och köper en dator för, säg 25 000, där 5000 utgör ingående moms,

borde det i slutändan av året innebära att SKV får betala ut dessa 5000 till mitt konto, då jag

aldrig själv lägger på någon moms till mina uppdragsgivare?

Har förstått att dessa anses vara märkligt eftersom utgående moms helst ska överstiga ingående,

men kan inte se att det skulle göra det i mitt fall då jag inte säljer inom rikets gränser.


Fråga:

Hur bokförs detta enklast? Instinktivt borde jag bokföra 5000 SEK på ingående moms (konto 2640),

medan resterande 20 000 som en kostnad för företaget (konto 4000)? D.v.s. momsen på 5000 SEK ska

INTE tas upp i kostnadskolumnen. Motkonto i båda fallen "Bank" (konto 1940).
1009
211
Hej, Förslag på bokföring: Kredit 1940 25000 Debet 2640 5000 Debet 5410 20000 Du kan också välja att skriva av datorn på fler år och då dela upp kostnaden på tex 5 år. Då kan du välja konto 1250 istället för 5410, men då får du även bokföra avskrivningen i slutet av året. Men de flesta väljer att ta kostnaden så snabbt som möjligt.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
21
[quote="Johan Boström" post=52330]Hej, Förslag på bokföring: Kredit 1940 25000 Debet 2640 5000 Debet 5410 20000 Du kan också välja att skriva av datorn på fler år och då dela upp kostnaden på tex 5 år. Då kan du välja konto 1250 istället för 5410, men då får du även bokföra avskrivningen i slutet av året. Men de flesta väljer att ta kostnaden så snabbt som möjligt.[/quote] OK Johan - tack för input. För mig var det mest en bokföringsfråga, så det blir 20 000 som hamnar under kostnader och resterande 5000 under ingående moms vilket konteras mot tillgångar/bank. Jag lär inte avskriva utan göra rent hus så snart som möjligt. Undrade även om SKV har några formella invändningar på att de måste betala tillbaka moms baserat på eventuella inköp, men det kan inte bli på annat sätt då jag säljer tjänster till utländska näringsidkare och därför inte bokför någon utgående moms.
1485
251
Det är inga problem eftersom du egentligen inte säljer en momsfri produkt, utan du säljer en momspliktig produkt men utan att lägga på moms. Hade du sålt den här tjänsten inom landet så hade du ju lagt på moms. Din kund i USA lär också få lägga på moms på inköpet, på ungefär samma vis som vi får göra när vi importerar saker/tjänster. ( med reservation för att jag inte har koll på deras momslagar). Det hade varit skillnad om du exempelvis hade sålt medicin eller annat som är momsbefriat. Då får du heller inte dra av moms på saker du köper in. Säljer man blandat så får man dra av moms i proportion till vad som är vad så att säga. En ägare av en hyresfastighet får exempelvis inte dra av momsen på strömmen som går åt i kåken, eftersom det inte är moms på hyrorna.
21
Tack för input hittills. Momsbiten lär väl bli därefter. Dock följdfråga angående datorinköp via enskild firma: Vill minnas att det nu ska gälla att inköp för under ett halvt prisbasbelopp (22 200 ca) kan dras av direkt samma år och inte skrivas av under flera. Eller finns det någon inofficiell gräns som säger att man måste kunna rättfärdiga datorinköp över 5 000 eller liknande?
44
3
I ditt fall är det inget problem att dra av hela kostnaden på en gång då kostnaden understiger ett halvt basbelopp. Kostnaden för din dator är ju 20000, momsen är inte en del av inköpskostnaden.
21
[quote="Moby" post=52358]I ditt fall är det inget problem att dra av hela kostnaden på en gång då kostnaden understiger ett halvt basbelopp. Kostnaden för din dator är ju 20000, momsen är inte en del av inköpskostnaden.[/quote] Tack. Nej exakt, det är den inte. Frågan kvarstår dock om SKV har några betänkligheter kring att en enskild firma införskaffar en arbetsdator för 15-20K när de månne tänker att en för 5-6 kan duga lika bra?
44
3
Det är inget som skattemyndigheten lägger sig i. Det skulle i så fall samma för alla företag som köper t ex maskiner och utrustning, då skulle skattemyndigheten börja ifrågasätta om de verkligen behöver en så dyr maskin och om det inte produktionen skulle fungera med en billigare.
1485
251
Nej, priset i sig har dom inga synpunkter på, utan det skulle ju då vara om dom kommer hem till dig och det finns en enda dator i huset och den står i barnens rum, full med spel. Då skulle dom ifrågasätta.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.