Oliver Zipse, VD för BMW, har under flera år varnat för ett allt för ensidigt fokus på elbilar och manat industrin att erbjuda en blandning av olika motorer. Han verkar nu få rätt, skriver Bloomberg.
"I Tyskland ser efterfrågan på elbilar inte bra ut i år," sade Jan Burgard, chef för bilkonsultföretaget Berylls. "Den övre delen av EV-marknaden är nästan mättad, och det finns inte mycket att erbjuda i det lägre 25 000 euro-segmentet."
Generösa statliga subventioner försvinner dessutom i flera länder inom EU vilket gör det ännu svårare att sälja elbilar. I Tyskland väntas försäljningen minska med 14% i år som svar på att regeringen drog tillbaka subventionerna i december.
Men minskade subventioner vid elbilsköp är inte det enda problemet. Laddinfrastrukturen ligger efter och i september förra året fanns det endast cirka 105 000 fungerande offentliga laddningsstationer i Tyskland, enligt infrastrukturmyndigheten.
Biltillverkarna Volkswagen och Audi börjar nu banta ner utbudet av elbilar, skriver Bloomberg, och vilka konsekvenser detta får för närliggande områden så som batteritillverkning återstår att se.