Följande böcker har haft stor inverkan på mitt sätt att se på omvärlden och hur man driver företag, och jag är inte ensam om det. Samtliga fem är storsäljare och toppar listan av de mest sålda affärsböckerna någonsin. Du kan köpa dem online eller hitta dem som ljudbok i valfri streamingtjänst.

1. Tänk rätt bli framgångsrik

Detta är den mest sålda affärsboken genom tiderna. Napoleon Hill (1883 – 1970) vigde sitt liv åt att studera och att hjälpa andra att nå framgång. I boken beskriver han vad som gör att vissa lyckas bättre i livet och att det inte handlar om slumpen. ”Tro kan försätta berg” kan vi läsa i bibeln. Kraften i dina tankar och din tro är just det som är bokens budskap.

Kontentan: Du kan uppnå allt du tänker och tror på.

Författare: Napoleon Hill

Engelsk originaltitel: Think and Grow Rich

Antal sålda exemplar: Över 100 miljoner

2. Rich Dad, Poor Dad

Det finns en anledning till att de rika blir rikare och det beror på att de förstår skillnaden mellan tillgångar och skulder. En tillgång, även om du har lånat pengar för att köpa den, ger mer pengar i plånboken. En skuld tar pengar ur plånboken. För att bli rik behöver du skaffa tillgångar.

Kontentan: Lär dig att förstå skillnaden mellan en tillgång och en skuld.

Författare: Robert Kiyosaki

Engelsk originaltitel: Rich dad, poor dad

Antal sålda exemplar: Över 44 miljoner

3. De sju goda vanorna

Denna har jag läst många gånger. Om och om igen. Den har varit ledstjärna i min roll som far, son, man, bror och vän. Läs den!

Kontentan: Frans Kocken sammanfattar de sju grundläggande och tidlösa principerna som all verksamhet och kontakter mellan människor vilar på.

Författare: Stephen R Covey

Engelsk originaltitel: The 7 Habits of Highly Effective People

Antal sålda exemplar: Över 40 miljoner

4. Hur du vinner vänner och påverkar din omgivning

Denna har jag aldrig läst men lyssnat på som ljudbok under mina långa promenader när jag var yngre. Boken lär dig att förstå grunderna i hur du får folk att gilla dig, hur du för ett bra samtal och får människor att förstå ditt sätt att tänka. Man skulle också kunna se boken som en manual i hur du manipulerar människor till din fördel, men manipulation är väl först dåligt om man han dåliga avsikter..?

Kontentan: Skifta fokus från hur DU tänker och ser på verkligheten, till människorna omkring dig.

Författare: Dale Carnegie

Engelsk originaltitel: How to Win Friends and Influence People

Antal sålda exemplar: Över 30 miljoner

5. Vem snodde osten

Denna lättsamma och roande bok har varit bästsäljare under många år. Boken på under 100 sidor handlar om hur vi hanterar förändringar i livet.

Kontentan: Osten symboliserar vad du vill ha i livet. Tänk inte på osten för mycket så den paralyserar dig. Inget varar för evigt och det finns ost på andra ställen, så håll dig i rörelse.

Författare: Spencer Johnson

Engelsk originaltitel: Who Moved My Cheese?

Antal sålda exemplar: Över 30 miljoner

Bonustips: The slight edge

Alla framsteg i livet handlar om små, till synes obetydliga val, som vi gör varje dag. Dessa små steg i rätt riktning skapar resultat som till slut blir tydliga för alla i omgivningen. Men framgången skedde inte över natten, det tog vanligtvis många år av beslutsamhet och framförallt rätt beslut. Det är det som boken The slight edge handlar om.

Denna finns dessvärre inte översatt till svenska men den är ganska kort och lättläst (163 sidor) och helt klart värd att läsa. Finns även som ljudbok.

Kontentan: Om vikten av att göra små förbättringar dagligen och hur stor inverkan dessa har på resultatet längre fram.

Författare: Jeff Olson

Resten av topp-20 listan av de mest sålda böckerna:

6. Freakonomics av Steven D. Levitt and Stephen J. Dubner (7 miljoner sålda ex)

7. Atomic Habits av James Clear (5 miljoner sålda ex)

8. Influence: The Psychology of Persuasion av Robert B. Cialdini (5 miljoner sålda ex)

9. The E-Myth Revisited av Michael E. Gerber (5 miljoner sålda ex)

10. The Goal av Eliyahu M. Goldratt (5 miljoner sålda ex)

11. In Search of Excellence av Tom Peters and Robert H. Waterman Jr. (4.5 miljoner sålda ex)

12. Lean In: Women, Work and the Will to Lead av Sheryl Sandberg (4.2 miljoner sålda ex)

13. Good to Great av Jim Collins (4 miljoner sålda ex)

14. Blue Ocean Strategy av W. Chan Kim and Renée Mauborgne (3.5 miljoner sålda ex)

15. Influence: Science and Practice av Robert B. Cialdini (3 miljoner sålda ex)

16. Thinking Fast And Slow av Daniel Kahneman (2.6 miljoner sålda ex)

17. Zero to One av Peter Thiel (2.5 miljoner sålda ex)

18. The 4-Hour Workweek av Tim Ferriss (2.5 miljoner sålda ex)

19. Getting to Yes av Roger Fisher and William Ury (2 miljoner sålda ex)

20. Never Split the Difference av Chris Voss (2 miljoner sålda ex)

Se även: 26 böcker om entreprenörskap alla borde läsa


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.