Det rapporteras om massuppsägningar i USA. Miljontals människor säger upp sig från sina arbeten och företeelsen benämns ”The Great Resignation”. Vi har ännu inte sett samma utveckling här i Sverige, men visst är det så att många har sagt upp sig och bytt arbetsgivare i samband med pandemin.

En del experter hävdar dock att stora skillnader mellan Sverige och USA gör att det inte är troligt med samma utveckling i Sverige. Den främsta skillnaden torde vara att det först på senare år har varit ekonomiskt möjligt för många amerikaner att avsluta sina anställningar. I ett land som Sverige, med ett förhållandevis starkt socialt skyddsnät, har det varit möjligt sedan länge.

Men det finns såklart även likheter mellan länderna. En sådan hittar vi i den andra betydelsen av ordet ”resignation” som förutom avsked även kan betyda resignation, uppgivenhet, översatt till svenska. Att ge upp, för att man tröttnar. Det är så klart en anledning till att säga upp sig från ett arbete.

Vi kan räkna med många analyser av vad som orsakar sådan här uppgivenhet, men låt oss istället fundera på vad vi kan göra för att motverka den. Unit4s undersökning ”Business Future Index: Exploring a Model for Future Business Success”, med 3 350 deltagare från hela världen, kanske kan ge några ledtrådar.

En intressant iakttagelse gäller skillnader mellan de deltagare vars företag är framgångsrika och de vars företag inte är det. Vi kan benämna de två grupperna som proaktiva och passiva. 71 procent av de passiva har förlorat medarbetare till konkurrenter, medan enbart 30 procent av de proaktiva har gjort det. 45 procent av de proaktiva har en stark tro på sina digitaliseringssatsningar. Av de passiva är det bara en (!) procent som har det.

Kan vi ana ett samband? Kan det vara så enkelt att det är roligare att arbeta på ett företag som lyckas med digitalisering? Det kanske är att dra en för långtgående slutsats, men det är definitivt något som vi på Unit4 kan påverka med våra affärssystem. Jag är övertygad om att punkterna nedan är av yttersta vikt för att skapa effektiva affärssystem som användarna gillar och som dessutom kan bidra till bättre trivsel på arbetsplatsen:

Användarupplevelse: Ett system bör göra det möjligt att snabbt skapa lösningar som tilltalar användare, kanske speciellt för tillfälliga användare.

Ständig åtkomst: Affärssystemet ska inte vara något man tvingas logga in i hela tiden, utan finnas tillgängligt i Slack, Teams eller var som helst där användarna finns.

Utbyggbarhet: Möjligheten att skapa små applikationer som fungerar tillsammans utan att påverka den centrala funktionaliteten i affärssystemet negativt.

Centrala funktioner: Måste finnas kvar, annars spelar nyttiga nymodigheter inte så stor roll.

Smart automatisering: Det måste gå snabbt att definiera processer och att växla mellan olika sätt att interagera med systemet, till exempel med smartmobiler, chattbotar etc.

Öppen arkitektur: Om en kund redan investerat i exempelvis ett system för arbetsorder ska det finnas en integration klar för det i affärssystemet.

Sammantaget ger det här ett affärssystem som hjälper och underlättar för användarna, i stället för att göra dem frustrerade (och som kanske i slutändan bidrar till att de säger upp sig). 

Ingen påstår att hela lösningen för att skapa bättre upplevelser av arbetsplatser finns i de affärssystem som används. Men de kan definitivt underlätta och bidra positivt.

/Katarina Gunnarsson, Nordenchef på Unit4.

Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.