Höga krav på en företagare gör att de arbetade timmarna flyger iväg. Tiden räcker helt enkelt inte till för allt. Listan för obesvarad korrespondens blir allt längre, bokföringen väntar, telefonsamtalen tar aldrig slut och mitt i alltihopa ska viktiga strategiska beslut tas.

Det gäller att hålla tungan rätt i mun. Med en effektiv planering och genom att delegera uppgifter blir vardagen mindre stressfyll, och mer värdefull.

Personlig effektivitet handlar om en typ av ledarskap riktad mot den egna individen. Alltför många företagare och chefer känner att tiden helt enkelt inte räcker till. Det finns för mycket att göra och viljan är större än dygnets timmar. Alltfler har svårt att få tiden att gå ihop, vare sig det är på arbetsplatsen eller privat. Nyckeln för att få det att gå ihop är fokus och prioritering.

När är du effektivast?

Vissa personer är som effektivast på förmiddagen, andra är som effektivast precis efter lunch. Genom att analysera sin egen tid och när man själv är som effektivast går det att planera in de jobbigaste och viktigaste uppgifterna under den tiden. Känn igenom när du är som mest motiverad och använd den tiden. När motivationen inte infinner sig är det effektivt att söka en annan miljö, om så bra för en kvart. Det lättar på stressen och får hjärnan att bli klarare.

Göra rätt saker

Många springer ifrån sin egen tid. Istället för att styra sin tid, styr tiden arbetet. Genom att sätta sig ner och fundera igenom de prioriteringar som behöver göras, och ordna upp dem i tid kan mycket möda besparas. Är det verkligen rätt saker som görs, och av rätt person?

  • Vad är målet med det arbete som görs?
  • Är uppgiften viktig eller är det bara bråttom?
  • Vilka prioriteringar är viktiga för mig, för företaget?
  • Vad ska göras med den frigjorda tiden?

Våga säga nej till tidsödande evenemang och möten som inte ger något resultat tillbaka. Den som har mycket att göra försöker ofta hinna med allt (eller inget) på en gång. Fokusera istället på kärnfrågan och avsluta en sak i taget. Arbeta målmedvetet och stressa inte. Det gör bara att arbetet riskerar att gå fel och att det tar än längre tid att göra om. Det finns fler sätt att planera sin tid på. Olika metoder passar för olika individer.

Ta inte tag i allt själv

Det finns mycket smått som går att göra för att bli effektivare. Som företagare är det viktig att ha självkännedom och veta sina egna begränsningar, kunskaper och målet med sitt arbete. Det handlar om att göra rätt saker, inte att göra många saker.

Många mindre företagare har en tendens att ta på sig alltför många uppgifter själv, uppgifter som hade blivit billigare i längden att låta någon annan göra. Det finns mängder med frilansare, konsulter och egenföretagare som är bra på att göra sådant som behövs i ett företag. De kan göra tjänsten på en bråkdel av den tid det tar för företagaren eller företaget själva att göra det. Och genom att använda dessa kan viktiga resurser skapas som tillåter företagsutveckling.

Effektivititet är bra, men bara om den frigjorda tiden används på rätt sätt. Kanske kan tiden användas till att bara vara? Eller så kanske tiden kan användas till att tänka i nya banor och på sikt utveckla företagsidén och den vision som finns för företaget. Det är väl använd tid bara det, och får bort mycket av den stress som gärna kryper fram då almanackan är alltför full.


Missa inga nyheter! Anmäl dig till ett förbaskat bra nyhetsbrev.
0 kommentarer
Du måste logga in för att skriva en kommentar. för att registrera dig som medlem.