- Den största förändringen är att det blivit enklare och billigare att rekrytera vilket är till fördel för både företagen och de som söker nytt jobb. Det är betydligt enklare för de som söker jobb idag att få en snabb översikt på vilka möjligheter som finns. Genom att göra en sökning på de större jobbsajterna så har man efter ett par minuter bra koll på vad som erbjuds av lämpliga öppningar i det område som man önskar arbeta. De digitala jobbannonserna har slagit igenom stort och det ger företagen en möjlighet att kostnadseffektivt publicera sina behov brett och får då tillgång till sökande utanför sitt existerande nätverk.
Vilka utmaningar finns just nu för företagen och de som söker jobb?
- Många företag som känner att de inte riktigt har tid att sköta hela rekryteringen själva vet inte om att de har möjligheten att bara ta hjälp med just det som de inte hinner eller vill göra själva. Rekryteringsbranschen är under förändring och kommer om ett par år vara långt mer kundanpassad. Detta är en utveckling som vi på Roi Recruit aktivt försöker utbilda om.
Att företagen idag inte känner till sina möjligheter utgör ett problem som alltför ofta medför att de inte tar hjälp alls eller att de känner sig tvingade att betala ett allt för högt pris genom att lägga ut hela rekryteringen på en extern konsult, fortsätter Niclas med eftertryck.
För de som söker jobb där konkurrensen bland sökande är stor finns en utmaning i att bland många ansökningar sticka ut, enligt hans erfarenhet. Det som rekryteringsbolag ofta ser är att sökande inte utnyttjar sin ansökan rätt för att komma igenom.
- Vårt råd är att de riktar sitt personliga brev, vilket kompletterar CV vid en ansökan, till att motivera exakt vad i deras bakgrund som motsvarar de krav som lyfts fram i jobbannonsen. Alltför många skriver om hur glada och positiva de är, samt hur många barn och hundar de har. Det kan vara intressant senare i rekryteringen, men först vill den som läser ansökan se om man har den bakgrund som efterfrågas. Det finns en utmaning hos de sökande att använda sin ansökan rätt och de som mästrar detta kommer oftare än andra på intervju, säger Niclas.
De sociala mediernas intåg
För företagen har det öppnats ytterligare en kanal att via sociala medier komma i kontakter med kvalificerade sökande. Det som enligt honom skiljer denna väg från tidigare är att det kan göras till en betydligt lägre kostnad. En kampanj på sociala medier för att driva intresse till en jobbannons behöver inte kosta många tusenlappar och jämför man det med att skapa uppmärksamhet i tryckt dagspress så finns det många kronor att spara.
- Samtidigt har det medfört att man aktivt kan söka fram kandidater med en viss bakgrund eller erfarenhet – exempelvis på det professionella nätverket LinkedIn.
Självklart kommer alla positiva förändringar också med en baksida, tillägger Niclas. Det finns som jobbsökande anledning att vara mycket noggrann med vad man lägger ut om sig själv på olika sociala medier. Innan man kommer på en intervju kan man enligt honom utgå från att den potentiella arbetsgivaren kollat in vad som skrivs på nätet och vad man lagt ut på exempelvis Facebook.
Hur kommer rekryteringsbranschen utvecklas framöver och vad är den största utmaningen?
- Rekrytering är om fem år långt mer kundanpassad. Det innebär konkret att företag i större utsträckning gör medvetna val där de tar hjälpmed just det i sin rekrytering som de vill ha hjälp med – och betalar då bara för just den hjälpen. De som väljer att göra det helt i egen regi kommer också få bättre stöd till detta. Till exempel så kommer färre välja att ta emot sina ansökningar via e-post och istället ta hjälp av ett användarvänligt rekryteringsverktyg så att de får ordning och reda i sina rekryteringar utan att det behöver kosta skjortan.
Många kommer enligt Niclas alltså bara ta hjälp med den första delen i rekryteringen som upplevs som mest krävande – nämligen att sortera ansökningar och göra det första urvalet.
- Utmaningen blir för rekryteringsbranschen som idag i stora delar är mycket konservativ att klara av den anpassningen – till både företagens och jobbsökandes nytta.
Niclas Wate avslutar intervjun med att citera förebilden Ingvar Kamprad, från ett av hans jultal till sina anställda.
- Utmaningarna är många, men framtiden är ljus!